همانطور که از نامش پیداست، جعبه تقسیم صنعتی مکانی برای ایجاد انشعاب های الکتریکی در هر سیستم الکتریکی است. بیشترین کاربرد آن که برای همه اهالی برق آشناست در تاسیسات برقی یا به عبارت ساده سیم کشی ساختمان یا صنعتی است. امروزه جعبه دنده یا جعبه برق که به آن جعبه پلاستیکی نیز گفته می شود در انواع مختلفی تولید می شود و علاوه بر کاربرد در تاسیسات برقی در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 
دلیل نامگذاری جعبه اتصال به کاربرد اصلی آن برمی گردد، زیرا جعبه اتصال در ابتدا برای ساخت سیم های برق برای مخفی کردن اتصالات و ایجاد انشعاب استفاده می شد. امروزه اگرچه کاربرد آن به طور قابل توجهی تغییر کرده است، اما همچنان با نام اصلی خود شناخته می شود. هر سیستم الکتریکی و صنعتی دارای اتصالات الکتریکی بین قطعات مختلف است. این اتصالات می تواند از طریق گیره یا مستقیم باشد. این ترکیبات تحت تأثیر شرایط محیطی مختلف مانند گرد و غبار، دمای بالا و رطوبت شدید قرار دارند. برای افزایش ایمنی و جلوگیری از اتصالات[، این اتصالات باید در یک ظرف دربسته قرار داده شوند. استفاده از جعبه پارتیشن راه حل خوبی برای این مشکل است.

 
استانداردهای جدید برق از استفاده از جعبه های توزیع در برق رسانی ساختمان های مسکونی جلوگیری می کند. تصویر زیر استفاده از جعبه اتصال برای سیم کشی در سیستم های قدیمی را نشان می دهد.
استفاده از جداکننده ها و جعبه های پلاستیکی:
اما امروزه جعبه توزیع به اشکال مختلفی ساخته می شود و هر کدام برای کاربرد خاصی مناسب است.
محل مناسب برای بردها و قطعات الکترونیکی
بردها و قطعات الکترونیکی تجهیزات بسیار حساسی هستند و نمی توان آنها را مستقیماً روی دیوار یا بدنه تجهیزات صنعتی نصب کرد. با استفاده از قاب پلاستیکی علاوه بر زیبایی کار می توان از قطعات الکترونیکی نیز محافظت کرد.

امکان نصب ریل و پایانه های ریلی

اتصال مستقیم سیم ها یا پیچاندن آنها به یکدیگر نه تنها از نظر ایمنی خطرناک نیست بلکه از نظر عایق نیز مشکل ساز است. زیرا عایق کاری معمولا با چسب برق انجام می شود و به مرور زمان خراب می شود. بنابراین استفاده از ترمینال به خصوص ترمینال ریلی این معایب را از بین می برد و همچنین امکان قطع آسان اتصالات را فراهم می کند. برخی از جعبه های توزیع به گونه ای طراحی شده اند که هدف از پایه و ریل نصب ترمینال است.

 

اجرای تغییرات و زیرساخت های تجاری

 

از دیگر کاربردهای جعبه توزیع می توان به فضای مناسب برای نصب انواع کلید و کارخانه اشاره کرد. به طور کلی جعبه هایی برای کلید پاور و ماشین در بازار وجود دارد اما اگر بخواهیم از ترکیب کلید، پریز، نمایشگر و ... استفاده کنیم. با هم، یک جعبه پارتیشن پلاستیکی انتخاب خوبی به نظر می رسد.