در یک تعریف خلاصه باید گفت که کابل‌های کنترل به کابل‌هایی گفته می‌شود که سیگنال‌هایی را برای کنترل عملکرد تجهیزات ارسال می‌کنند. کابل‌ فرمان یا کنترل کابل‌های چند هادی هستند که در اتوماسیون و کاربرد‌های بازار دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار این کابل‌ها اندازه‌گیری، تنظیم و انتقال فرایندهای خودکار یک سیستم است. البته به این معنا نیست که از کابل کنترل نمی‌توان در کاربری‌های دیگر استفاده کرد.

این نوع کابل، موارد استفاده متنوعی دارد که البته قبل از دانستن اینکه می‌توان از آن برای برنامۀ خاصی استفاده کرد، باید نیازهای الکتریکی و همچنین محیطی محل مورد استفاده کابل را در نظر بگیرید. کابل های کنترل بسیار مهم هستند و کاربردهای گسترده ای در خطوط مونتاژ، روباتیک و توزیع برق دارند. آنها اغلب برای اندازه گیری و تنظیم انتقال فرآیندهای خودکار استفاده می‌شوند.

به همین دلیل ممکن است از قیمت متفاوتی هم برخوردار باشند. برای مثال قیمت کابل فرمان 24 رشته با کابل‌هایی با تعداد رشته‌های دیگر متفاوت خواهد بود. سیم‌های کنترل که به عنوان کابل کنترل انعطاف‌پذیر یا کابل‌های انعطاف‌پذیر هسته نیز شناخته می‌شوند، کابل‌های چند هسته‌ای هستند که برای طیف گسترده‌ای از اتوماسیون و ابزار دقیق، مانند کنترل سیگنال، اندازه‌گیری سیگنال، انتقال سیگنال و تنظیم سیگنال طراحی شده‌اند. این کابل‌های کنترلی می‌توانند دارای پوشش فویلی، محافظ قیطانی یا هر دو باشند.

ساختار و استاندراد کابل فرمان

کابل کنترل به دلیل اینکه در ولتاژ پایین‌تری کار می‌کند، معمولا از سایز کوچک‌تری نسبت به کابل برق برخوردار است. این کابل با رنگ هسته عایق سیاه و سفید تولید می‌شود.

این به دلیل این است که کابل‌های کم ولتاژ به صورت جداگانه‌ای نسبت به سایر کابل‌ها تعیین رنگ می‌شوند. از طرفی این کابل‌ها به دلیل ولتاژ پایین خود، غلاف نازک‌تری از دیگر کابل‌های برق دارند. مهمترین فاکتورهایی که در انتخاب سیم کنترل باید در نظر گرفته شود، انعطاف پذیری و هدف در نظر گرفته شده برای کابل است.

برای استفاده از کابل یا سیم فرمان انعطاف‌پذیر در اتوماسیون فرآیند، ساختار کابل متفاوتی مورد نیاز است و این کابل برای ارگونومی در کاربردهای ابزار دقیق باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد. برای مثال ما با انواع کابل فرمان شماره‌دار مواجه هستیم که لازم است هنگام خرید خود به کاربرد هر یک از این کابل‌ها توجه کنیم.

این کابل هم مانند سایر کابل‌ها از دو بخش مجزا به نام هادی یا رسانا و محافظ یا عایق تشکیل شده است. عایق کابل کنترل به گونه‌ای تولید می‌شود که در برابر ضربات وارده مقاومت مناسبی داشته باشد. رسانای این کابل هم از مس آنیل شده و روکش عایق آن هم پی وی سی است. در این کابل از یک رشته کابل به شکل هم مرکز استفاده نمی شود.