هر یک از جعبه ها یا باکس های مخابراتی ساختاری دارند و به عبارتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. اجزا و ساختار جعبه های مخابراتی شامل:

  • بدنه: ساختار بیرونی باکس های مخابراتی است که در جنس های مختلف تولید شده و در مکانی مشخص نصب می شوند.
  • فریم: فریم به بخش یا ستون عمودی داخل جعبه مخابراتی گفته می شود که بر روی آن ترمینال کروز نصب می گردد.
  • ترمینال کروز: نوعی از ترمینال مخابراتی است که وظیفه اتصال بین زوج سیم بالایی با سیم های ارتباطی را دارد.
  • زوج سیم: زوج سیم ها همان سیم های بالایی ترمینال کروز هستند. این زوج سیم ها رنگبندی مختلفی دارند که برحسب نوع رنگ با زوج سیم مخابراتی پانچ می شود. برای پانچ کردن از قیچی کروز استفاده می کنند.
  • زوج سیم ارتباطی: زیر هر پورت ترمینال کروز، یک زوج سیم ارتباطی قرار دارد. وظیفه این زوج سیم ها که به سیم رانژه هم معروف هستند، برقرار کردن ارتباط بین زوج سیم بالایی ترمینال با ترمینال دیگر است.

شیوه اتصال زوج سیم ها در پست مخابراتی

بسته به نوع ترمینال مورد استفاده در پست های مخابراتی نوع اتصالات زوج سیم ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال در ترمینال های پیچی، زوج سیم ورودی از زیر پیچ بسته می شوند و زوج سیم خروجی روی پایه متناظر روی ترمینال پیچی بسته می شوند.

اما در صورتی که از ترمینال کروز استفاده شده باشد، ابتدا زوج سیم ها با قیچی کروز روی پایه بالایی پرس می شوند و زوج سیم خروجی هم روی پورت پایینی قیچی می شوند. معمولا ترمینال های کروز رایج تر هستند.

انواع جعبه تقسیم مخابراتی

جعبه پست مخابراتی برحسب موارد مختلف تقسیم بندی می شود. در این قسمت به این دسته بندی ها و انواع هر یک می پردازیم. جعبه های پست مخابراتی از لحاظ جنس ساخت بدنه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • باکس های مخابراتی پلاستیکی: این نوع از جعبه مخابراتی از جنس متریال ABS هستند. سایز یا ظرفیت کابل درون این باکس ها در نوع معمولی بین 10 تا 300 زوج است. سایزهای 10 و 20 زوج همراه با ترمینال کروز و به شکل کامل و سایزهای 30، 50، 100 و 300 زوج بدون ترمینال و تنها با فریم به فروش می رسند.
  • جعبه فلزی مخابراتی: برای کارگاه ها که خطوط تلفن و برق زیادی نیاز است از این مدل استفاده می گردد. ظرفیت یا سایز این نوع جعبه های مخابراتی، از 50 تا 1200 زوج را شامل می شود.
  • جعبه مخابراتی MDF: جعبه مخابراتی MDF برای شرکت و ارگان های بزرگ خریداری می شود که تعداد خطوط آنها بسیار بالاست. این نوع باکس ها در ظرفیت های مختلف 20 تا 2400 زوج به فروش می رسند هر چند بسته به نیاز هر شرکت یا سازمان، امکان تولید با ظرفیت دلخواه نیز وجود دارد.