اتصالات پنوماتیک استفاده‌های بسیاری دارند و از آن‌ها می‌توان در انواع صنایع مختلف استفاده نمود. استفاده اصلی از اتصالات پنوماتیک مربوط به انتقال گاز با فشار بالا خواهد بود و با استفاده از این اتصالات می‌توان فشار گاز زیادی را که ایجاد شده، جا به جا نمود. شما می‌توانید با استفاده از این اتصالات، جهت جریان هوای ورودی را تغییر داده و آن را به سمت دلخواهتان هدایت نمایید. این ابزارها یکی از بهترین وسایل در زمینه تغییر جهت و کنترل هوا و جریان هوای ورودی محسوب می‌شوند و به کمک قطعات مینیاتوری به کار رفته در آن، می‌توان مسیر باد را به راحتی مشخص کرده و تغییر داد. اتصالات پنوماتیک انواع مختلفی دارند که انتخاب نوع مناسب آن، به فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت.

برای استفاده از یک شیلنگ پنوماتیک مناسب، باید ابتدا کاربردی که مورد نیاز ما بوده را شناسایی کرده و سپس بهترین اتصال ممکن را انتخاب نماییم. توجه داشته باشید که هدایت و انتقال جریان هوا تنها کاربرد اتصالات پنوماتیک نبوده و کاربردهای بسیار مختلفی را می‌تواند در ذات این ابزار پیدا کرد.

 

انواع اتصال پنوماتیک

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد  این اتصالات دارای تنوع زیادی هستند. به طور کلی  بر اساس عملکرد، جنس،  شکل  و همچنین سایز اتصالات پنوماتیک می‌توان آن‌ها دسته بندی کرد. که چند مورد از مهمترین آنها  را بررسی می‌کنیم.

معرفی اتصالات پنوماتیک با کارکرد اتصال

این مدل از اتصال را می‌توان در دو زیر مجموعه تعریف می شود:

  • اتصالات پنوماتیک  با یک سر دنده و یک سر شیلنگ

 کاربرد این مدل در وصل کردن شیلنگ به شیر پنوماتیکی یا منیفولد پنوماتیکی است. سایز و استاندارد دنده،، سایز شیلنگ، نوع نری یا مادگی دنده، اورینگ داشتن و  البته شکل فیزیکی از مواردی است که حین خرید باید به آن توجه کرد.

  • اتصالات پنوماتیک با دو سر شلنگ خور

جهت اتصال دو شیلنگ پنوماتیکی به یکدیگر و یا تبدیل سایز اتصالات به کار می‌رود و در انتخاب آن باید به سایز شیلنگ دقت کرد.

 

اتصالات پنوماتیک با کاربرد خاص

در معرفی اتصالات پنوماتیک گفتیم که هدف از این قطعات وصل کردن اجزا و رابط بین آنها است. اما برخی از انواع این اتصالات پنوماتیک علاوه بر وصل کردن تجهیزات، دارای کارکردهای خاص دیگری زیر هستند.