همه ماسک شیمیایی کل صورت را نمی پوشانند. ماسک‌های شیمیایی نیم صورت فقط دهان و بینی را می‌پوشانند و از سیستم تنفسی مراقبت می ‌کنند. در حالی که چشم‌ها در معرض هوا قرار دارند. این ماسک‌ها در زمانی استفاده می‌گردند که گازها و بخارات موجود در هوا برای چشم‌ها ضرر خاصی نداشته باشند. این ماسک عموما کوچک است و مشکلی در دید ایجاد نمی‌کند. برای مواقع بحرانی می‌توان از عینک ایمنی استفاده کنیم.


در بین تمام انواع  لوازم ایمنی فردی  ، ماسک تنفسی از جایگاه ویژه ای برخوردارست. ماسک گرد و غبار صرفا برای تصفیه ذرات معلق در هوا بکار می رود. در مقابل ماسک شیمیایی با کمک فیلتر شیمیایی گازهای آلایندهای هوا را تصفیه می کند. ماسک شیمیایی نیم صورت که موضوع اصلی بحث ماست ، بر روی ناحیه دهان و بینی کاربر قرار می گیرد. در این حالت فقط نیمه پایینی صورت را پوشش می دهد و نامگذاری نیز از همین طریق انجام شده است.


در واقع این نوع ماسک زمانی استفاده می شود که آلاینده های محیط به چشم آسیب نزنند. مثلا بعنوان ماسک نقاشی در کار رنگ کاری خودرو . ولی گاز کلر برای چشم مضرست و بهترست ماسک تمام صورت استفاده شود. معمولا ماسک نیم صورت از دو فیلتر شیمیایی برای تصفیه گازها استفاده می کند. البته ماسک نیم صورت تک فیلتر هم داریم. هر دو مدل کاربردی و محبوب هستند. ماسکهای دو فیلتر از فیلتر شیمیایی کلاس 1 استفاده می کنند. در مقابل ماسک نیم صورت تک فیلتر از فیلتر شیمیایی کلاس 2 استفاده می کند.


نحوه تنفس با ماسک‌های نیم صورت


هوای آلوده به هیچ وجه وارد فضای ماسک نمی‌شود و با گذر از فیلتر به صورت پاک و تمیز به شما خواهد رسید. همچنین هوای بازدم از همان روزنه عبور و از طریق سوپاپ بازدم خارج می‌شود. تنفس با ماسک‌های شیمیایی قدیمی شاید کمی سخت‌تر بود ما امروزه ماسک‌های جدید به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کمترین مشکل هنگام دم و بازدم شما ایجاد شود. اگر مشکلی در دم و بازدم دارید ماسک و فیلتر آن باید سریعا مورد بررسی دقیق توسط متخصصین قرار بگیرد.


مزایای ماسک نیم‌ صورت


سبک هستند و با ماندن طولانی مدت روی صورتتان مشکل ایجاد نمی‌کنند.
کم حجم هستند و می‌توان به راحتی آن را حمل کرد.
مشکل دید ایجاد نمی‌کنند و دید سه بعدی را از ما نمی‌گیرند.


معایب ماسک‌های نیم‌صورت


در مواقعی که گاز سمی موجود در هوا به پوست و چشم‌ها آسیب برسانند کارآمد نیستند. اگر گاز سمی موجود در هوا به چشمانتان آسیب می‌رساند شما می‌توانید از عینک ایمنی هم استفاده کنید اما در صورتی که روی پوستتان اثر سوء داشته باشد شما باید حتما از ماسک‌های تمام صورت و لباس ایمنی کامل استفاده کنید که کل بدنتان از آسیب در امان بماند.