ماسک شیمیایی تمام صورت در فضاهایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که فرد مستقیما با گاز‌های سمی و ویروس‌ها در تماس باشد که در چنین فضاهایی استفاده از ماسک شیمیایی تمام صورت الزامی می ‌باشد. استفاده از این ماسک باعث می‌شود تمام صورت شامل دهان، بینی و چشمان فرد را به طور کامل بپوشاند و فرد را از بیماری‌های پوستی و تنفسی مصون نگه دارد.
ماسک­های شیمیایی را می توان به دو حالت دو فیلتره و یک فیلتره تهیه کرد. سرپیچ RD40  در مدل­های یک فیلتر استفاده می شود که باعث شده تمامی برندهایی که از این فیلتر در بازار میباشد را ساپورت می کند. اما در مدل دوفیلتربه دلیل تنوع در سرپیچ فیلترباید مطابق با همان برند ماسک، فیلتر آن را خریداری نمود.
 این نکته را به یاد داشته باشیم که در هنگام خرید ماسک شیمیایی تمام صورت باید در انتخاب خود دقت کنیم که چه ماسکی تهیه می‌کنیم که اگر یک لوازم جانبی آن ایراد پیدا کرد بتوانیم نمونه‌ی آن را در بازار خریداری کنیم، در کل باید برندی باشد با سابقه بالا تا از تولید اینده ان اطمینان داشته باشیم.

ماسک شیمیایی نیم صورت
ماسک شیمیایی نیم صورت در فضاهایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که آلودگی به حدی نباشد که به چشمان وپوست شما آسیب وارد کند. ماسک شیمیایی نیم صورت درمواقعی که هوای آلوده در محیط کار باشد و فقط به سیستم تنفسی آسیب بزند مورد استفاده قرار می ‌گیرد، و نیازی به ماسک تمام صورت و پوشاندن چشم‌ها ندارد. در غیراین صورت باید ماسک تمام صورت استفاده کرد.

ماسک نیم صورت شیمیایی با کمک فیلتر شیمیایی آن عمل تصفیه هوای دم و بازدم را انجام می‌دهد و دهان و بینی را از ورود آلودگی­ها محافظت می کند. در واقع ماسک بدون فیلتر هیچ کاری انجام نخواهد داد. جنس بدنه این محصول از نوعی پلیمر به نام TPE تولید می ‌شود که از ان تا حد ممکن مواد عبورنکند، این ماسک بسیار قابل انعطاف است و حتی خانم‌های خانه دارهم می‌توانند از این وسیله هنگام کار با مواد شیمیایی در خانه مانند وایتکس و جوهر نمک استفاده کنند.
ماسک شیمیایی دوفیلتر North  
شرکت Honeywell  با توجه به قیمت مناسب و بازدهی بالا توانسته جدیدترین، باکیفیت­ترین و به­ صرفه­ ترین نوع ماسک را به بازار عرضه کند. ماسک تمام صورت دو فیلتر، تشکیل شده از مواد ضد حساسیت و دارای طلق پلی­کربنات که دربرابر مواد شیمیایی وذرات و تمامی ویروس‌ها مقاوم می ‌باشد. همچنین تنظیم و کار با آن آسان وراحت بوده و امکان استفاده طولانی مدت را فراهم می ‌کند.اندازه نقاب و وسعت دید این ماسک استاندارد است که از ویژگی‌های منحصر به­ فرد این ماسک محسوب می‌شود.
ماسکN95
از جمله ویژگی ­های مهم این نوع ماسک این می باشد که از انتقال میکروب و ویروس به دستگاه­های تنفسی جلوگیری بهتری انجام میدهد. این ماسک به دو منظور استفاده در صنعت و کارخانجات تولیدی و استفاده پزشکی تولید شده است. همچنین باید درهنگام خرید به نوع کاربرد آن توجه کرد. این نوع از ماسک­ها را نمی‌توان تمیز یا ضدعفونی کرد وبعد از ۸ ساعت استفاده، باید آن را دور انداخت. مهم‌ترین ویژگی آن دربرابر ماسک‌های دیگراین است که دهان وبینی را به طور کامل می‌پوشاند تا ذرات میکروب به داخل دستگاه تنفسی وارد نشود. این ماسک‌ها درجاهایی که مواد معلق در هوا به صورت مواد شیمیایی نباشد قابل استفاده است.
ماسک ضد گاز یا شیمیایی چیست؟
ماسک‌های شیمیایی کامل صورت را می‌پوشاند و فرد را در مقابل گازهای سمی مصون نگه می‌دارد. نحوه عملکرد این ماسک به گونه­ای است که با ورود هوا یا ورود ذره‌ای میکروب یا مواد شیمیایی دردرون ماسک با رشته­ های موجود در فیلتر برخورد می‌کند و قبل از اینکه به دهان و راه تنفس ما برسد از ورود آن جلوگیری می‌کند. در بسیاری از ماسک‌های شیمیایی ذغال‌های فعال استفاده می‌شود. هنگامی که ذغال با اکسیژن ترکیب می‌شود میلیون‌ها سوراخ چسبناک در هر کدام از ساختارهای مولکولی ایجاد می‌شود و به­محض این که گاز سمی هر ماده مضر از ذغال فعال موجود در فیلترعبورکند در آنجا گیر می‌افتد و دیگر نمی‌تواند به حرکت خود در درون ماسک ادامه دهد.