ثبت و تأسیس شرکت اعلام حریق آریاک در سال ۱۳۶۷ در تهران صورت گرفت و تا به امروز در زمینه تولید سیستم‌ اعلام حریق فعالیت دارد. شرکت اعلام حریق آریاک دارای سال‌ها تجربه در طراحی، تولید و اجرای سیستم‌های اعلام حریق بوده و از آزمایشگاه‌های تخصصی و مجهزی برخوردار است که کاملاً منطبق بر استانداردهای معتبر اروپایی و ملی هستند. همین عوامل سبب شده است تا این برند ایرانی به‌عنوان یک برند محبوب و مشهور شناخته شود. محصولات تولیدی شرکت آریاک تنها سیستم‌های متعارف را شامل می‌شود و فعالیتی در زمینه تولید تجهیزات سیستم آدرس‌پذیر ندارد. لازم به ذکر است که تجهیزات تولیدی شرکت اعلام حریق آریاک از سوی سازمان آتش‌نشانی ایران مورد تأیید قرار گرفته است.
نکته‌ای که باید در نصب سیستم‌های اعلام حریق لحاظ شود این است که نصب کنترل پنل باید در نزدیکی درب خروجی صورت گیرد تا امکان دسترسی آسان‌تر آتش‌نشانان را فراهم سازد. به‌منظور حفاظت از پنل مرکزی باید یک دتکتور در نزدیکی آن قرار گیرد. مکان قرارگیری سایر دتکتورها و شستی‌های اعلام حریق نیز از پیش تعیین شده است و باید بر اساس همان طرح، در مکان‌های مناسب نصب شوند.
دقت داشته باشید که استفاده از افراد متخصص برای نصب سیستم‌های اعلام حریق آریاک و سایر برندها سبب پیشگیری از مشکلات و اختلالات در عملکرد صحیح سیستم اعلام حریق می‌شود، بنابراین حتی‌المقدور از افراد متخصص کمک بگیرید و اگر تجربه و تخصص کافی در زمینه نصب سیستم اعلام حریق ندارید، حتماً از دیگران مشاوره دریافت کنید.
نصب آژبرفلاشرها باید به‌گونه‌ای انجام شود که در معرض دید همه افراد باشد. همچنین باید امکان دسترسی آسان به شستی‌های اعلام حریق هنگام نصب آن‌ها در نظر گرفته شود. بررسی صحت عملکرد تجهیزات مذکور پس از نصب آن‌ها باید به شکل مجزا انجام شود. اسپری دود جهت بررسی دتکتورهای دودی به کار می‌رود.
انواع تجهیزات سیستم اعلام حریق آریاک
تجهیزات سیستم اعلام حریق آریاک در انواع مختلفی تولید می‌شوند. این تجهیزات با بالاترین کیفیت و کارایی و همچنین با استانداردهای لازم تولید شده و به فروش می‌رسند. مهم‌ترین تجهیزات اعلام حریق آریاک شامل موارد زیر است:

شستی اعلام حریق آریاک: شستی از مهم‌ترین لوازم جانبی سیستم اعلام حریق آریاک محسوب می‌شود. شستی‌های آریاک در راه‌های خروجی و راه‌پله‌ها نصب شده و هنگام وقوع حریق به کار می‌روند. این شستی‌ها با کنترل پنل در ارتباط بوده و آژیر اعلام حریق را فعال می‌کنند. ارسال فرمان خطر به کنترل پنل با ضربه‌زدن به شیشه و یا شکستن آن صورت می‌گیرد.
محصولات اعلام حریق آریاک
محصولات تولیدی اعلام حریق آریاک به دو دسته محصولات روتین و محصولات خاص تقسیم می‌شوند. شرکت اعلام حریق آریاک علاوه بر تولید محصولات و تجهیزات روتین اعلام حریق، به شکل حرفه‌ای تجهیزات اختصاصی و ویژه اعلام حریق را نیز به تولید می‌رساند.
به عنوان مثال یکی از تجهیزات اختصاصی اعلام حریق آژیر اعلام حریق است که از مهم‌ترین تجهیزات جانبی سیستم‌های اعلام حریق محسوب می‌شود. آژیر اعلام حریق تجهیزی است که هنگام وقوع حریق، با ایجاد صدا افراد را از این حادثه با خبر می‌سازد. بدنة آژیر اعلام حریق آریاک جنس ABS داشته و غیر قابل اشتعال است. قدرت صدای این آژیر نیز ۱۱۰-۸۰ دسی‌بل است و کیفیت و کارایی بسیار خوبی دارد.
از سوی دیگر طراحی سیستم‌های اعلام حریق متعارف به‌گونه‌ای است که برای ساختمان‌های مسکونی یا کاربری‌های کوچک به‌عنوان سیستم هشدار سریع حریق مناسب هستند. قیمت این سیستم‌ها نسبت به سیستم آدرس‌پذیر پایین‌تر است و همین قیمت پایین سبب شده است تا این سیستم طرفدار و کاربری مخصوص خود را داشته باشد. در سیستم‌های متعارف نمی‌توان محل دقیق دتکتور یا شستی فعال شده را تشخیص داد و تنها امکان شناسایی زون یا منطقة وقوع حریق وجود دارد. این سیستم‌ها هنگام وقوع آتش‌سوزی فعال شده و آلارم را به صدا در می‌آورند. برای یافتن محل دقیق آتش‌سوزی، لازم است جستجوی دقیق در تمام منطقه (زون) مورد نظر صورت گیرد.