جهت انتقال کابل در داخل سوله ها و کارخانجات از نردبان کابل یا همان لدر کابل LADDER استفاده می شود.لدر کابل بیشتر در مکانهایی که دارای سقف می باشد استفاده می شود و برای محیط های بیرونی سینی کابل مورد استفاده قرار میگیرد. نردبان کابل از ورق گالوانیزه ساخته می شود.مزیت لدر کابل نسبت به سینی کابل از این بابت است که امکان بستن تک تک کابلها بابست به تنهایی بصورت مجزا به تنه نردبان کابل ممکن است ولی این امر در سینی کابل امکان پذیر نیست.لازم به ذکر است لدر کابل فقط مناسب برای انتقال کابل می باشد و برای کشیدن سیم های تک رشته توصیه نمی شود.


برای استحکام بیشتر کار و زیبایی دوچندان بر روی خرید نردبان کابل را با درب سینی کابل می پوشانند.نردبان کابل را می توان ز ورق 1تا2میلیمتر تولید کرد.گروه صنعتی پارس صنایع تولید کننده نردبان کابل در انواع گوناگون می باشد که ورق استفاده شده در این گروه صنعتی از تولیدات کاشان و یا فولاد مبارکه می باشد.نردبان کابل های تولیدی در دو نوع کلی گالوانیزه سرد و گرم می باشد.


لدر کابل را می توان از عرض 10سانت تا عرض 100سانت و عمق 6سانت بصورت استاندارد و عمق 10 سانت بصورت سفارشی بسته به نیاز مصرف کننده تولید کرد.یکی دیگر از ویژگی های نردبان کابل نسبت به سینی کابل امکان جابجایی هوای بیشتر از بین کابل کشی می باشد تا کابل های برق گرم شده در اثر عبور جریان به وسیله گردش هوا گرمای خود را از دست بدهند و این امر به سلامت سیمکشی کمک بسزایی میکند.
در محیط هایی که دارای رطوبت بسیاری می باشند از نردبان کابل گالوانیزه گرم استفاده می شود.فاصله پله ها در نردبان کابل بصورت استاندارد 25 سانت می باشد که اگر طول نردبان 3متر باشد تعداد ده پله و اگر 2متر باشد تعداد هفت پله وجود دارد.


انواع نردبان کابل


لدرهای مورد استفاده در محیط های صنعتی و مجتمع های مسکونی با توجه به ویژگی ها و شرایط محیط ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند که اصلی ترین تفاوت در متریال به کار رفته در آنها است. به منظور افزایش مقاومت و طول عمر این سازه ها و همچنین نیاز به قدرت تحمل وزن بالا، برای ساخت بدنه این نردبان ها از فلز استفاده می شود. اغلب فلزات مورد استفاده برای این تجهیزات در برابر نم و رطوبت دچار زنگ زدگی و خوردگی میشوند و به همین دلیل روکشی از روی بر روی آنها قرار میگیرد. به فرآیند روکش دار شدن ورق و سازه های فلزی اصطلاحا گالوانیزه گفته میشود. بر همین اساس دو نوع رایج از نردبان های گالوانیزه کابل برق مورد در بازار موجود می باشند که عبارتند از:
نردبان کابل گاوانیزه سرد
ضعیف ترین نوع نردبان کابل برق گالوانیزه نمونه هایی می باشند که بدون حرارت دهی و غوطه ور شدن در حوضچه روی مذاب تولید می شوند. این سازه ها دارای روکش گالوانیزه سرد بوده و از نمک روی برای روکش دار شدن آنها استفاده می شود و به همین دلیل روکش آنها ضخامت زیادی نداشته و در برابر خراشیدگی مقاومت کمی دارند.
نردبان گالوانیزه گرم
بهترین و مقاوم ترین لدر کابل برق دارای روکش گالوانیزه گرم می باشند که در مراحل تولید آنها از روی مذاب استفاده شده و پس از وارد شدن ورق های فلزی به آنها، حرارت دهی انجام میشود. نتیجه این روش تولید روکش ضخیم و بسیار مقاومی از روی بر سطح بدنه سازه می باشد که باعث می شود تا در برابر نم و رطوبت، نوسانات دمایی و همچنین خراش مقاوم بوده و طول عمر بالایی نسبت به لدر کابل گالوانیزه سرد داشته باشند.
لدر کابل گالوانیزه رنگی
بدنه اصلی این نردبان ها فلزی می باشد، اما بدون روکش گالوانیزه مورد استفاده قرار میگیرند. به منظور حفظ بدنه فلزی در برابر نم و رسوب از رنگ های مخصوص استفاده میشود و به همین دلیل مقاوت بسیار کمی نسبت به لدر کابل گالوانیزه دارند.