رک کابینتی است فلزی در دو فرم ایستاده و دیواری که از آن برای نصب و نگهداری از تجهیزات گران قیمت IT همانند انواع سوئیچ ها ، روتر ها ، فایروال ها ، مودم ها ، ذخیره ساز ها و یو پی اس ها رک مونتی استفاده می شود .

رک دیواری:

رک دی وی آر کابینتی است فلزی که روی دیوار بسته می شود . رک دیواری با حداقل ارتفاع 2 یونیت و حداکثر ارتفاع 12 یونیت ساخته می شود .

انواع رک دیواری:

این رک بسته به انتخاب مشتری به دو صورت ساخته می شود . در حالت اول ، رک به صورت یک سره ساخته شده  و صرفا یک درب برای دسترسی به تجهیزات داخل آن در نظر گرفته شده است . در حالت دوم ، رک دارای 4 درب اصلی و جانبی می باشد که به راحتی توسط قفل مناسب ، قابلیت باز و بسته شدن را دارا می باشد.

 درب های رک دیواری:

درب های جلوی رک های دیواری به سه فرمت ساخته می شوند : درب کلا شیشه ای ، درب شیشه ای با زوار فلزی ، درب کلا فلزی . شما بر اساس جایی که می خواهید استفاده کنید ، می توانید نوع درب را انتخاب کنید . در صورتیکه در محیط اداری از رک دیواری استفاده می کنید می توانید از درب های شیشه ای و چنانکه در محیط های صنعتی از رک دیواری استفاده می کنید ، از درب های تمام فلزی استفاده نمائید .

نحوه ورود و خروج کابل ها در رک دیواری :

رک های دیواری همانند رک های ایستاده دارای یک یا دو محل برای ورود و خروج کابل های شبکه و برق می باشد . این محل در زیر و یا سقف رک دیواری قراردارد .

گردش هوا و خنک سازی در رک های دیواری :

در رک دیواری سیستم گردش هوای  بهینه سازی شده است . بدین معنی که توسط 1 ، 2 یا 4 فن ( به انتخاب مشتری) ، هوای گرم داخل رک دیواری به بیرون مکیده شده و هوای خنک از منافذ وارد رک شده و به خنک تر شدن هوای داخل رک و به کارکرد تجهیزات داخل رک کمک شایانی می نماید .

عمق رک دیواری :

رک دیواری در عمق های متفاوت و محدودی ساخته می شود  بصورتیکه ، عمق مناسب برای تجهیزات دوربین مدار بسته حداقل  32 سانت و برای تجهیزات شبکه حداقل  40 سانت می باشد .

عرض رک دیواری :

همچنین در انتخاب رک دیواری مناسب باید به عرض ان نیز دقت ویژه گی اعمال کرد . چنانکه از تجهیزات شبکه در داخل رک استفاده خواهید نمود از رک های استاندارد  19 اینچی ( حدودا 48 سانتی ) و در غیر اینصورت از رک های دهنه کوچکتر مثلا 40 سانتی استفاده نمائید .

ارتفاع رک دیواری  :

رک های دیواری معمولا بر اساس درخواست بازار از ۴ یونیت تا ۱۲ یونیت ساخته می شوند . از این رک های عموما در اماکن کوچک برای نگهداری تجهیزاتی از قبیل سرور دوربین های مدار بسته ( رک dvr ) ، سوئیچ ها و گیرنده های تلویزیونی و… استفاده می شود .

واحد سنجش رک و معیار های انتخاب رک چیست ؟

  • ارتفاع رک :

معیار اصلی سنجش رک ها ، ارتفاع رک بوده و  واحد سنجش ارتفاع رک یونیت می باشد . هر یونیت تقریبا معادل 4.5 سانتی متر می باشد . تجهیزاتی مانند سوئیچ ها و روتر ، مانند سیسکو 2960 یا سیسکو 2811 یک یونیت فضا را در رک اشغال می کنند .

  • عرض رک ( دهنی رک ) :

به طور معمول و بر اساس استاندارد ، تجهیزات شبکه دارای عرض 19 اینچی ( تقریبا 48 سانت) بوده در حالی که سایر تجهیزات از قبیل DVR ها و … دارای عرض های کمتر و یا بیشتر از 19 اینچ می باشند . بر این اساس ، رک ها نیز منطبق بر موضوع فوق تولید می شوند . لازم به ذکر است  که تجهیزات 19 اینچی را اصطلاحا رک مونتی ، یعنی قابلیت نصب در رک می گویند .

  • عمق رک :

عمق رک بسته به ایستاده و یا دیواری بودن آن می تواند متفاوت باشد .  در رک های دیواری ، عمق مناسب برای تجهیزات دوربین مدار بسته حداقل  32 سانت و برای تجهیزات شبکه حداقل  40 سانت می باشد .

  • ضخامت بدنه رک :

 به صورت استاندارد از ورق های آهنی برای ساختن بدن رک ها استفاده می شود . یک رک استاندارد ، رکی است که در مقابل وزن زیاد تجهیزات داخلی بتواند مقاوت نشان داده و دفرمه نگردد ، بنابرین جنس ورق استفاده شده در بدنه رک برای ما مهم است . ضخامت استاندارد برای رک ها از 0.8 میل شروع شده و به 2 میل تمام می شود . این تفاوت ضخامت بسته کیفیت ساخت روی قیمت رک تاثیر مستقیم دارد .

علت نیاز به رک شبکه  :

۱- سر و شکل دادن به کابلها و تجهیزات . 

۲- افزایش امنیت فیزیکی دستگاه های داخل رک به عنایت به چفت و بست خوب رک ها .

۳- گردش هوای بهینه و استفاده از سیستم خنک کننده رک دیواری برای جلوگیری از افزایش دمای تجهیزات داخل رک مانند سوئیچ های شبکه و به جهت کارکرد صحیح این تجهیزات .

۴ – نگهداری و محافظت از تجهیزات شبکه به شکل بهینه به جهت آسیب نرسیدن به این تجهیزات گران قیمت و با ارزش .