هوشمند سازی ساختمان از کارآمدترین روش های استفاده از تکنولوژی روز، برای افزایش بهره وری سیستم های ساختمان بوده که مزایای زیادی دارد. نصب انواع سیستم های مجهز به آخرین تکنولوژی ها و امکانات از قبیل کنترل از راه دور ، اتصال به اینترنت ، مدیریت مصرف انرژی و غیره اولین اقدامات در هوشمند کردن ساختمان های مدرن هستند. به عبارت دیگر با هوشمند سازی ساختمان ها ، کنترل عملکرد بخش های مختلف ساختمان به صورت لحظه ای از فواصل دور و نزدیک فراهم می شود. همچنین ضمن افزایش آسایش و امنیت ساکنین، هوشمند سازی سیستم های ساختمان با روش های مختلف سیم کشی و plc ، بهره وری منابع را در مناسب ترین قیمت و با صرف کم ترین هزینه فراهم می شود.


قیمت هوشمند سازی ساختمان


عوامل موثر بر قیمت هوشمند سازی ساختمان شامل سطح هوشمندسازی ، نوع ساختمان (قدیمی و یا تازه ساز بودن)، متراژ محل، برند، قیمت و نوع تجهیزات می باشد. چرا که در بعضی ساختمانهای قدیمی امکان پیاده سازی انواع هوشمند سازی با پروتکل KNX به دلیل نیاز به سیم کشی وجود ندارد. به طوری که لازم است تا برخی از تجهیزات ساختمان برای هوشمند کردن به علت عدم امکان ارتقا، تعویض شوند. متراژ از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت هوشمند سازی ساختمان است، چراکه پس از تعیین متراژ و تعداد تجهیزات مورد استفاده نظیر سنسور ، تایمر ، دیمر و ... هزینه هوشمند سازی ساختمان تعیین می شود.  با توجه به قیمت بالای تجهیزات و همچنین وابستگی عملکرد صحیح آن ها به نحوه اجرا، لازم است تا هوشمند کردن ساختمان توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود.


هوشمند سازی ساختمان با PLC


هوشمند سازی ساختمان با plc یکی از روش های بسیار رایج است که نیازمند تخصص و تجهیزات خاصی است. در واقع می توان گفت که در این روش تجهیزات از قابلیت برنامه نویسی توسط plc پشتیبانی می کنند. بنابراین در این حالت اجزای سیستم هوشمند ساختمان از طریق برنامه نویسی مشخص تجهیزات کنترل می شوند. قیمت سیستم های هوشمند ساختمان با plc به عوامل مختلفی از قبیل تعداد بخش های مورد نظر برای کنترل و همچنین قابلیت های مورد نیاز متغیر است.


اجزای سیستم هوشمند سازی ساختمان


هزینه هوشمند سازی ساختمان به قیمت کلیه تجهیزات ، سیستم های ارتباطی ، نرم افزار ها و سخت افزار ها، با توجه به سطح مورد نظر کارفرما، وابسته است. از اجزای اصلی سیستم کنترل هوشمند ساختمان می توان به کنترل کننده مرکزی ، خطوط ارتباطی ، نقاط دسترسی و کنترل کننده ها، سنسور ها، دیمر های روشنایی ، تایمر ها، پریز ها و ... اشاره کرد.


هوشمند سازی ساختمان و نقاط دسترسی


نقاط دسترسی (Access Point)، قابلیت کنترل و نمایش اطلاعات هر بخش از سیستم ساختمان هوشمند را دارا می باشند. این بخش می تواند با رله های کنترلی برای هماهنگی وسایل در ساختمان هوشمند و یا تنها به عنوان نمایشگر کاربرد داشته باشد. در سیستم هوشمند سازی ساختمان جدید که اصطلاحاً مش نام دارند، در قیمت مناسب تر، هر یک از تجهیزات خود به عنوان یک روتر (کنترل کننده محلی) برای ارسال سیگنال به سیستم های مجاور عمل می کند. بنابراین در این حالت، دیگر به کنترل کننده مرکزی نیازی نخواهد بود. کنترل کننده های مرکزی نقش اساسی در تعیین قیمت هوشمند سازی ساختمان دارند.


هوشمند سازی ساختمان و سنسورها


سنسور های گوناگونی با توجه به هزینه مورد نظر برای هوشمند سازی ساختمان و امنیت مورد نظر در نقاط مختلف نصب می شوند. مدل های متداول این سنسور ها عبارتند از سنسور حرکتی ، دما ، نور ، دود و … که مشخصات مورد نظر را تبدیل به سیگنال نموده و از طریق خطوط ارتباطی به کنترل مرکزی یا کنترل کننده های محلی ارسال می نمایند. سپس کنترل مرکزی یا محلی دستورات لازم را به کلید ها، تایمر ها و دیمر ها برای انجام تنظیمات دلخواه ارسال می کند. تعداد و نوع سنسورها تأثیر به سزایی در قیمت سیستم هوشمند سازی ساختمان دارد.

 

پروتکل هوشمند سازی ساختمان


در کنترل هوشمند ساختمان ارتباط کنترلر مرکزی با سایر وسایل و تجهیزات از طریق امواج رادیویی، اینترنت و یا سیمکشی برقرار می شود. هر یک از این پروتکل ها متناسب با نظر کارفرما در ارتباط با پرداخت هزینه مربوط به سیستم هوشمند سازی ساختمان ، قابل استفاده هستند.