در نصب دوربین مداربسته انواع مختلفی از کابل ها (تصویر و برق) مورد استفاده قرار می گیرند. براساس این که دوربین شما دوربین مداربسته آنالوگ است یا تحت شبکه نوع کابل ها متفاوت خواهد بود. در سیستم های مداربسته آنالوگ کابل کواکسیال یا کواکسی برای انتقال داده و تصاویر دوربین مداربسته استفاده می شود. در سیستم های تحت شبکه یا دیجیتال نیز از کابل شبکه استفاده می شود. هر کدام از این دو نوع کابل نیز در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شود. تفاوت موجود در قیمت سیم و کابل دوربین مداربسته به چندین عامل بستگی دارد. در این مقاله سعی داریم به معرفی انواع کابل های تصویر از جمله کابل ترکیبی دوربین مداربسته و کاربرد آنها و سیم دوربین مدار بسته بپردازیم.


اجزای کابل کواکسیال


طراحی محافظ کابل های کواکسیال به  مغزی اجازه می دهد تا داده ها را به سرعت منتقل کنند در حالی که از آسیب و تداخل محافظت شوند. اغلب کابل های کواکسی از چهار لایه زیر تشکیل شده اند:


مغزی کابل یا هادی مرکزی که معمولاً یک سیم مسی است و داده ها و ویدئوها از طریق آن عبور می کنند. عایق اطراف سیم مسی که پلاستیکی و دی الکتریک است. لایه شیلد یا مش بافته که از مس، آلیاژ یا آلومینیوم ساخته شده است. این لایه به محافظت از کابل در برابر تداخل الکترومغناطیسی EMIکمک می کند. در نهایت لایه خارجی که یک پوشش پلاستیکی است و لایه های داخلی را از آسیب محافظت می کند.


قیمت کابل دوربین مداربسته کواکسیال و عوامل موثر


نوع مواد اولیه به کار رفته در ساخت کابل تاثیر مستقیمی بر قیمت کابل دوربین مداربسته دارد. با توجه به انواع کابل کواکسیال تولید شده در ایران رسانای کابل یا مغزی از سه جنس ساخته می شود. ممکن است هادی یا رسانای کابل از جنس مس یا آلومینیوم و یا آلیاژ CCAM باشد. همچنین جنس شیلد کابل از عوامل موثر بر قیمت انواع سیم و کابل دوربین مداربسته است.


شیلد نیز در دو نوع بافته شده و فویل است. نوع بافته شده از سیم های مسی یا آلومینیومی و یا آلیاژ و فلزات دیگر باشد. طبیعتاً قیمت کابل دوربین مدار بسته کواکسیال با مغزی مس بالاتر از کابل با مغزی آلومینیوم است. علاوه بر این قطر مغزی کابل نیز عامل دیگر تعیین کننده قیمت کابل دوربین مدار بسته است.


انواع کابل دوربین مداربسته کواکسیال


در کابل های کواکسیال دو نوع اصلی وجود دارد، یکی با امپدانس 75 اهم (Ω) و دیگری با امپدانس 50 اهم است. کابل های 75 اهم بیشتر برای سیگنال های ویدئویی استفاده می شوند. در مقابل کابل های 50 اهم برای داده ها و ارتباطات بی سیم استفاده می شوند.


کابل RG-6 (RG6) چیست؟


کابل های RG-6 دارای مفزی یا رسانای بزرگتری هستند، بنابراین کیفیت سیگنال بهتری را ارائه می دهند. همچنین آنها عایق دی الکتریک ضخیم تری دارند و نوع شیلد آنها متفاوت است. این موضوع به آنها اجازه می دهد سیگنال های سطح GHz را به طور موثرتری مدیریت کنند. از آنجا که این نوع کابل نازک است ، می توان آن را به راحتی در دیوارها یا سقف نصب کرد.


کابل RG-59 (RG59) چیست؟


یک کابل رایج در اتصالات و مصارف خانگی و داخلی است. کابل RG-59 مشابه RG-6 است با این تفاوت که دارای یک رسانای مرکزی (مغزی) نازک تر است. این نوع کابل برای اجرای مسافت های کوتاه و انتقال فرکانس پایین بسیار مناسب است.