به دلیل کاربردهای مختلفی که  انواع اتصالات و اجزای سیستم پنوماتیک دارند نیاز است تا جنس بدنه و کله‌گی از مواد گوناگونی تولید شوند. در این بخش به معرفی اتصالات پنوماتیک با توجه به متریالی که در تولید آنها به کار رفته است، می‌پردازیم.

اتصالات آلومینیومی

برای سیالاتی که دارای فشار و چگالی کم و در نتیجه مقاومت کششی پایینی هستند از اتصال آلومینیومی استفاده می‌شود. آلومنیوم به تنهایی وزن کمی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است اما در صورت آلیاژ با سایر فلزات، بر چگالی و مقاومت آن افزوده خواهد شد.

اتصالات برنجی 

برنج یکی از پرکاربردترین مواد در تولید اتصالات است. این ماده به دلیل مقاومت خوبی که دارد در کنار عملکرد مناسب  و راحتی ماشین‌کاری معمولا برای تولید اتصالات پنوماتیک انتخاب می‌شود.

اتصالات فولاد ضد زنگ و استیل

فولاد ضد زنگ طول عمر بالایی دارد و از طرفی در برابر مواد شیمیایی، رسوبات و خوردگی نیز مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. بالا بودن قیمت آن از معایب اتصالات فولادی محسوب می‌شود.

اتصالات پلاستیکی

قیمت پایین، طول عمر بالا و سازگاری زیادی که با سایر مواد دارد منجر شده  تا  پلی پروپیلن از مرسوم‌ترین مواد اولیه در تولید اتصالات پنوماتیک به شمار ‌رود.  قطعات تولیدی با پروپلین برای کار در برابر گاز تحت فشار بسیار مناسب هستند چرا که تحت تاثیر شرایط محیطی و همچنین تابش‌های خورشید بسیار مقاوم می‌باشند.

اتصالات پنوماتیک کامپوزیت

در ساخت کامپوزیت از مواد گوناگون چون گرافیت، کربن و فایبرگلاس ترکیب شده است که نقطه ذوب بالایی دارد و رسانندگی آن پایین می‌باشد. اتصالات تولید شده از این مواد  بسیار نسبت به دما و مواد شیمایی استحکام دارند.

خرید اتصالات پنوماتیک

علی رغم اینکه اتصالات، صرفا جزئی از یک سیستم پنوماتیک پیچیده هستند اما از مهمترین عناصر محسوب می‌شوند به طوری که بر روی کارایی، ایمنی و مصرف انرژی اثرگذار می‌باشند. بنابراین دانستن چگونگی خرید اتصالات پنوماتیک نیاز به دقت و دانش خوبی دارد. به همین در راستای معرفی اتصالات پنوماتیک چندین نکته که برای خرید اتصالات پنوماتیک بایستی به آن توجه شود، مرور می‌کنیم:

سیستم در چه مکان و تحت چه شرایطی کار می‌کند.

اینکه سیستم با چه فشار هوا یا مشخصات کار می‌کند بسیار اهمیت دارد و نیاز است تا گواهی و تاییدیه‌های لازم را مد نظر قرار دهید.

با توجه به کاربرد مد نظر جنس اتصالات را انتخاب کنید.

 سایز و نوع لوله‌های به کار رفته را در نظر بگیرید.

نخ مورد نیاز اتصالات از چه نوعی و  چه اندازه‌ای است.

سایز اتصالات پنوماتیک نیز مورد مهمی که در صورت انتخاب اشتباه هم خطرناک است و هم با هدر رفت سرمایه همراه خواهد بود