اسکیمر استخر، یک دستگاه است که برای پاکسازی و تصفیه آب استخر استفاده می‌شود. این دستگاه کار خود را با جذب آب از سطح استخر شروع می‌کند و آب را به یک تانک جمع‌آوری منتقل می‌کند. در این تانک، یک فیلتر وجود دارد که با انواع مختلفی از فناوری‌ها می‌تواند ذرات ریز را از آب استخر حذف کند.


در اسکیمرهای استخر، یک سیستم جریان پیوسته نیز وجود دارد که به کمک آن، آب استخر به صورت پیوسته از سطح استخر جذب و به داخل دستگاه کشیده می‌شود. در اینجا، ذرات کوچکتر و زنگ زده‌های آب نیز به صورت خودکار جذب و به فیلتر منتقل می‌شوند. بعد از اینکه ذرات زیادی از آب استخر توسط اسکیمر جمع‌آوری شده‌اند، آب تصفیه شده به سمت استخر بازگردانده می‌شود. با استفاده از اسکیمرهای استخر، می‌توان از مصرف آب صرفه‌جویی کرد و آب استخر را به صورت شفاف و پاک در دسترس داشت.


لازم به ذکر است که اسکیمرهای استخر به صورت مختلفی طراحی شده‌اند و انواع مختلفی از فناوری‌ها و قطعات مانند پمپ‌ها، فیلترها و سیستم‌های جریان پیوسته را شامل می‌شوند. لذا برای انتخاب اسکیمر مناسب برای استخر خود، بهتر است با یک متخصص آشنا شوید.


روش کار اسکیمر چگونه است؟


مکان قرارگیری اسکیمر استخر ، بخش فوقانی دیوار استخر و جکوزی است. در اکثر استخرها، اسکیمر معمولا در داخل چاله‌ای که به کاسه استخر راه دارد و در معرض دید نیست قرار می گیرد. البته در استخرهای بالاتر از سطح زمین، استخرهای قابل حمل، و جکوزی‌ها، اسکیمر معمولا به صورت یک واحد مجزا و قابل حمل ساخته شده و در لبه استخر قرار می‌گیرد. در بعضی از جکوزی‌های قابل حمل نیز اسکیمر مجهز به یک فیلتر فشنگی است.
آب هدایت شده به داخل اسکیمر، از طریق لوله‌کشی وارد سیستم تصفیه و سیرکولاسیون استخر می‌گردد. سپس با انجام فرآیند گندزدایی و تصفیه، به استخر باز می‌گردد. در برخی موارد، آب هدایت شده به اسکمیر، جهت دور ریز به فاضلات منتقل می‌گردد. امروزه در بسیاری از استخرها از اسکیمرها استفاده می‌شود. البته به طور ایده‌آل، اسکیمرها برای استخرهای خصوصی و کوچک که بار آنها کم است توصیه می‌شود.


مزایا و معایب اسکیمر


یکی از ویژگی‌های مهم در اسکیمر استخر، قابلیت استفاده در جاروی کف استخر است؛ به این صورت که با متصل کردن شلنگ مخصوص جارو بر روی لوله‌ی مکش اسکیمر و اضافه کردن دسته جارو و سر جارو به یکدیگر و شلنگ، می‌توانید از قدرت مکش پمپ مدار تصفیه استفاده نمایید. به این صورت می‌توانید کف استخر را جارو کنید و آن آلودگی‌هایی که ته‌نشین شده‌اند و توسط کفشور جذب نگردیده‌اند را جمع‌آوری نموده و پس از فیلتر کردن‌شان (بدون دور ریز و هدر دادن آب) به سیستم باز گردانید. همچنین در این روش می‌توان از جاروهای نیمه اتوماتیک نیز بهره گرفت. در این صورت دیگر نیازی به جاروی دستی کف استخر نخواهد بود.