کابل برق از تعدادی رشته سیم که هادی جریان الکتریکی هستند تشکیل شده است؛ به بیانی دیگر به مجموعه چند سیم کابل برقی می‌گویند. هادی جریان برق در کابل‌آلومینیوم همان‌طور که از اسمش پیداست از جنس آلومینیوم است. این ماده رسانا با توجه به خواص الکتریکی و فیزیکی خود و همین‌طور قیمت مناسب خود نسبت به هادی مس؛ در بازار مصرف جایگزین مناسبی محسوب می‌شود. در کل قیمت آلیاژ کابل آلومینیومی نسبت به انواع مسی و نقره بسیار مقرون به صرفه است؛ به این دلیل که نسبت به دو فلز دیگر به وفور دسترس است و به لحاظ قیمت؛ ثبات بیش‌تر و نوسان کم‌تری دارد.

سیم و کابل مورد استفاده در تولید به سه قسمت هادی، غلاف و پوشش عایق الکتریکی تقسیم می شوند. برخی از کابل ها دارای هسته هادی مسی هستند، در حالی که برخی دیگر دارای هسته هادی آلومینیومی هستند. اگرچه فلز آلومینیوم رسانایی الکتریکی کمتری نسبت به فلز مس دارد، اما همچنان می تواند در شبکه های انتقال و توزیع برق مفید باشد.
انواع کابل آلومینیوم
در بخش‌های قبل کابل‌های برق را به دو دسته آلومینیوم و مس تقسیم کردیم و باتوجه به موضوع بحث که کابل آلومینیوم است، در ادامه انواع این کابل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
کابل آلومینیوم خودنگهدار
کابل آلومینیوم خودنگهدار بیشتر در سیستم‌های برق تک ‌فاز و سه ‌فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این کابل‌ها انتقال جریان برق از پست‌های برق به مکان‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و تولیدی است.
کابل آلومینیوم زمینی
کابل زمینی که ولتاژ نامی 0.6 تا 1 کیلو ولت دارد نوعی کابل با هادی آلومینیوم است. این کابل می‌تواند متشکل از 2 تا 5 رشته از هادی‌های مفتول و نیمه افشان باشد. همچنین لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیوم زمینی استفاده پرکاربردی در پروژه‌های صنعتی برای انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین دارند.
کابل آلومینیوم هوایی 
این نوع کابل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، در محیط‌های خارجی نظیر تیرهای چراغ برق استفاده می‌شوند و به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل کابل هوایی AAAC ،ACSR ،ACC می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند.
ویژگی کابل آلومینیوم
کابل آلومینیومی دارای ویژگی‌های زیر است:

قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.

نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.

شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.

انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است.

مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.

تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.

نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.