در حال حاضر کابل ها از لحاظ ساختار و کاربرد در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند. هریک از این کابل ها کابردهای مخصوصی دارند و در مکان های مشخصی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل هایی که هادی از جنس آلومینیوم دارند، به انواع زیر تقسیم می شوند:

کابل آلومینیوم زمینی

این کابل از بهترین کابل های آلومینیومی موجود در بازار است. این محصولات ولتاژ نامی در بازه 0.6 تا 1 کیلو ولت دارند. این کابل ها در انواع دو، سه و یا چهار رشته به بازار عرضه می شوند. این محصولات اغلب در پروژه هایی با سطوح ولتاژ پایین تر مورد استفاده قرار می گیرند. از کابل زمینی آلومینیوم در پروژه های انتقال نیرو، برق رسانی و ... استفاده می شود. کابل آلومینیوم 6*2 یکی از پرکاربردترین کابل های زمینی است. 

کابل آلومینیوم هوایی

در فضاهای بیرونی همانند دکل های برق، تیرهای برق و ... از این نوع کابل استفاده می شود. این کابل ها خود به سه نوع مختلف تقسیم می شوند:

  • کابل آلومینیوم هوایی ACC: این کابل ها هادی های آلومینیومی دارند و در ولتاژهای متوسط و کم از آن ها استفاده می شود. از آلومینیوم آنیل نشده به عنوان هادی در این کابل ها استفاده شده است که با طول های یکسان به هم تابیده شده اند و نیروی کششی بالایی دارند. 

  • کابل آلومینیوم هوایی AAAC: هادی این کابل ها از آلیاژهای آلومینیوم است و اغلب در شبکه هایی با ولتاژ متوسط رو به بالا مورد استفاده قرار می گیرند. 
  • کابل آلومینیوم هوایی ACSR: در شبکه های برق رسانی با ولتاژ بالا از این نوع کابل ها استفاده می شود. یک نوع مهار فولادی به دور مفتول های آلومینیومی در این کابل ها کشیده شده است که سبب افزایش استحکام آن ها می شود.

کابل آلومینیوم خودنگهدار

کابل خودنگهدار نوعی کابل است که هادی از جنس آلومینیوم دارد. این کابل ها در بسیاری از تأسیسات تک فاز و سه فاز استفاده می شوند. به این کابل ها اصطلاحاً کابل ABC نیز گفته می شود. رشته سیم هایی که کابل خودنگهدار آلومینیومی را تشکیل داده اند، با ماده ای به نام پلی اتیلن (Polyethylene) و یا XLPE عایق می شوند. این کابل ها نصب ساده تری دارند و از ایمنی بالایی برخوردار هستند. 

کابل آلومینیومی زره دار

همان طور که از عنوان این کابل ها پیدا است، این کابل ها به نوعی زره مجهز شده اند. این محصولات دوام و کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل، در زیر زمین و به صورت دفنی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این کابل ها در برابر اشعه خورشید، مواد شیمیایی، اشعه فرابنفش، شعله و ... مقاومت مطلوبی از خود نشان می دهند. از این کابل ها می توان در محیط هایی که امکان وارد شدن صدمات فیزیکی به کابل وجود دارد، استفاده کرد. اغلب از عایق XLPE در ساختار این کابل ها استفاده شده است و دلیل مقاومت بالای آن ها نیز همین موضوع است.