سیم افشان یک سیم چند هسته‌ای است که در حالت کلی از یک‌ رشته تشکیل می‌شود، از فلز مس آنیل ساخته شده است و با عایق پلیمری پی‌وی‌سی عایق می‌شود. موارد استفاده از سیم‌های افشان در تجهیزات الکتریکی، جداره‌های گچی، حفاظت از سیم‌هایی که نور تولید می‌کنند و فضای خشک داخل لوله می‌باشد. مشخصه بارز سیم‌های افشان انعطاف آنهاست که سبب می‌شود برای تعبیه ابزار برقی و نگهداری از منابع نوری گزینه مناسبی باشند. این سیم‌ها باید در فضای بدون رطوبت قرار بگیرند، مانند حریم داخلی لوله‌ها.

شیوه نام‌گذاری و تعیین کد، برای کابل‌های افشان فشار قوی که در حدود ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت برق را منتقل می‌کنند، NYAF است. استاندارد وی‌دی‌ای این کدگذاری را تعیین نموده است؛ بر اساس استاندارد وی‌دی‌ای، N نشانه سلامت سیم، Y بیانگر عایق‌های به کار رفته در مجموعه که اغلب پلیمر هستند و AF نشان‌دهنده هادی افشان خواهد بود. یکی از مؤلفه‌های تقسیم‌بندی سیم‌های افشان، ولتاژ نامی آنهاست که در دو گروه قرار خواهند گرفت:


🟨 گروه اول سیم‌های افشان با ولتاژی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت که می‌توانند در داخل لوله‌های پلاستیکی یا خرطومی قرار بگیرند و یا در زیر یا روی سطح گچ نصب شوند.


🟨 گروه دوم سیم‌های افشانی که قادر هستند ولتاژ نامی ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت را تحمل کنند؛ این گروه در ابزار برقی و حفاظت از سیستم‌های تولید نور در فضای بدون رطوبت، کاربرد داشته و مانند دسته اول می‌توانند در داخل لوله‌ها یا سطوح گچی قرار بگیرند.


کاربرد سیم افشان


سیم افشان یک سیم انعطاف‌پذیر است، به همین دلیل برای نگهداری از سیستم‌های روشنایی و نصب وسایل الکتریکی از آن استفاده می‌شود. باید گفت که با توجه به کاربرد مورد نظر باید نوع سیم را انتخاب کرد. به این ترتیب از سیم مناسب برای هر موقعیتی به کار گرفته می‌شود، به گونه‌ای که محیطی که در آن قرار می‌گیرد، به طور کامل خشک باشد. به عنوان مثال در صورت قرار گرفتن در زیر یا روی گچ و یا درون لوله‌ها، مشکلی به وجود نمی‌آید.

 

سیم‌های افشانی که درون لوله‌های خرطومی و پلاستیکی قرار می‌گیرند، بیشتر در ولتاژی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت هستند. بیشترین سطح مقطع در نظر گرفته شده برای آن‌ها یک میلی‌متر مربع است. سیم افشان از جمله سیم‌های پرکاربرد موجود در بازار است. از این نوع سیم‌ها برای نصب ثابت و به عنوان سیم رابط می‌توان در تابلوهای فرمان، ماشین‌ آلات و داکت زیر زمینی به کار گرفت. در واقع انعطاف سیم برای کاربردهایی که گفته شد، باید خیلی زیاد باشد و این سیم بیشترین انعطاف را در بین انواع دیگر سیم دارد. در صنعت ساختمان سازی، تاسیسات و همچنین وسایل الکتریکی سیم افشان را به کار می‌گیرند به این ترتیب در سیستم‌های روشنایی و وسایل برقی می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

 

کاربرد دیگر آن در تجهیزات الکتریکی اتاق‌های خشک، کلید و تابلوهایی که ولتاژ تعیین شده برای آن‌ها ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت است، می‌توان نام برد که کمترین سطح مقطع در نظر گرفته شده در آن‌ها یک میلی‌متر مربع است. سیم های افشان در ساختمان سازی، آلات موسیقی، ابزارآلات صوتی و تصویری و … نیز کاربرد دارند. سیم افشان را می‌توان در زیر گچ یا داخل لوله قرار داد، ولی امکان قرارگیری آن‌ها در کانال‌های کابل کشی یا مخازن و سینی کابل‌ها به صورت مستقیم وجود ندارد. استفاده از سیم افشان در تاسیسات ساختمان سازی برای برق رسانی در سطح وسیعی صورت می‌گیرد، با این وجود مشتریان بالقوه زیادی دارد.


ویژگی سیم افشان


مهم ترین و قابل توجه ترین ویژگی این سیم انعطاف پذیری و مقاومت زیاد آن است که باعث شده در محیط‌هایی که سیم‌ها از تحرک زیادی برخوردار هستند از آن‌ها استفاده شود. از این سیم‌ها در ساخت آلات موسیقی هم استفاده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان ولتاژ اسمی، ضخامت و قطر مفتول ‌هادی را نام برد.


نکته مهمی که در رابطه با این سیم وجود دارد این است که حتماً دقت کنید که سیم اصلی خریداری شود.

اگر شخصی نتواند تشخیص دهد که سیم اصلی و استاندارد است یا نه و سیم غیر استاندارد خریداری کند ممکن است عواقب خطرناکی در انتظارش باشد و آسیب‌های غیرقابل جبرانی بزند. این سیم در عالی ترین حالت ممکن هم که باشد طول عمر زیادی ندارد و زود از بین می‌رود. مهمترین نکته تشخیص سیم استاندارد از غیر استاندارد رسانا بودن آن است. سیم اصلی از جنس مس و آلومینیوم می‌باشد و‌هادی خوبی است، اما در سیم غیر استاندارد از مس و آلومینیوم کمتری استفاده شده است.

در خرید سیم‌های افشان حتما دقت کنید که بر روی آن ISIRI نوشته شده باشد و روکش آن دارای ضخامت خوبی باشد که برای تشخیص آن می‌توانید قسمتی از سیم را لخت کنید و با میکرومتر اندازه بگیرید. تعداد رشته‌های مسی به کار رفته در آن نیز مهم می‌باشد. بعد از لخت کردن سیم اگر انتهای آن زرد و درخشان بود سیم اصلی است.