یخچال‌ها یکی از گرمابخش‌ترین وسایل نگهدارنده در هر خانه محسوب می‌شوند؛ استفاده از یخچال‌های خانگی امروزه به قدری رایج شده که‌عدم استفاده از آن امری به شدت عجیب و حتی گاها غیرممکن تصور می‌شود. خراب شدن وسایل الکتریکی اتفاق عجیبی نیست و هر روزه می‌توانیم انتظار وقوع چنین پیش‌آمدی را در ذهن داشته باشیم، یخچال‌ها نیز از این قاعده، مستثنی نیستند. برد یخچال، یکی از قطعه‌های اصلی یخچال‌ها محسوب می‌شود و بروز خرابی در این قطعه ممکن است به قیمت خراب شدن بخش زیادی از مواد درون آن تمام شود.
خوشبختانه تعمیر برد یخچال امری ممکن بوده و شما می‌توانید بعد از خراب شدن آن، قطعه جدیدی را جایگزین کرده و به فکر تعویض یخچال، نباشید. برای تعمیر برد یخچال، ابتدا باید نسبت به خراب شدن آن اطمینان حاصل کنیم؛ در مرحله بعد لوازم مورد نیاز برای تعمیر آن را فراهم کرده و سپس برای مشکل خود، راه حلی منطقی پیدا کنیم. در مقاله زیر ما به بررسی مراحل مختلف تعمیر برد پرداخته و آن را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.
برد الکتریکی یخچال چه وظیفه‌ای دارد؟
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی برای کارایی بهتر یخچال‌ها برد الکتریکی جایگزین ترموستات و کنترل کننده‌های مکانیکی شد. برد الکتریکی یخچال را به مغز پردازشگر دستگاه تشبیه می‌کنند که وظیفه کنترل اجزای اصلی یخچال مانند موتور و فن داخلی را برعهده دارد. همچنین مادربرد به عنوان برد اصلی یخچال تمام اجزا را تحت کنترل خود داشته و در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که تمام عواملی که بر یخچال تاثیرگذار باشند می‌تواند به توسط مادربرد ایجاد شود. از آنجا که برد الکتریکی یخچال بر عملکرد صحیح دستگاه تاثیر به سزایی دارد در صورت آسیب دیدن یاعدم کار کردن آن عمل خنک‌سازی یخچال به درستی انجام نمی‌شود. در صورت به وجود آمدن مشکل و نقص فنی توصیه می‌شود برای تعمیر برد یخچال حتما آن را به دست یک متخصص بسپارید و از دستکاری سرخود بپرهیزید.

در تمام یخچال‌های دارای برد، سنسورهایی وجود دارند که دمای یخچال را اندازه گیری کرده و به برد اصلی گزارش میدهند. در این حالت برد یخچال گزارشات را پردازش کرده و در صورت بالا بودن دمای گزارش شده از دمای تنظیم شده، با ارسال ولتاژ برق به سوی کمپرسور و فن‌ها، آن‌ها را روشن کرده و تا زمانی که دمای یخچال به دمایی که تنظیم کرده‌اید نرسیده باشد آن‌ها را خاموش نمی‌کند. البته در یخچال‌های جدید علاوه بر کنترل موتور و فن‌های آن قطعاتی همچون المنت، درب یخچال، سنسورها، یخساز و… نیز تحت کنترل برد یخچال قراردارند. بنابراین می‌توان گفت که وجود هرگونه مشکلی در یخچال اعم از اختلال کمپرسور و رله استارت، از کار افتادن فن یا چراغ یخچال و… می‌تواند نشانی از خرابی برد داشته و نیاز به تعمیر برد یخچال باشد.
لوازم تعمیر برد یخچال
زمانی که نسبت به خرابی برد یخچال مطمئن شدیم، وقت آن است تا آستین‌ها را بالا زده و برای تعمیر آن اقدام کنیم، تعمیر برد یخچال نیازمند استفاده از ابزار خاصی است که نبود آن‌ها می‌تواند در روند تعمیر، اختلال ایجاد کند.
اهم‌سنج یا مولتی‌متر، یکی از ابزارهای اصلی در تعمیر برد به شمار می‌آید؛ از این وسیله برای اندازه‌گیری و تست مدارهای الکتریکی استفاده می‌شود. این وسیله اولین ابزار در سنجش سلامت وسیله شما به شمار می‌رود و همراه نداشتن آن، می‌تواند منجر به توقف برنامه شما شود.
مشعل لحیم کاری نیز یکی از وسایل واجب برای تعمیر برد یخچال به شمار می‌رود، عدم وجود اتصال مناسب در خازن‌ها و یا اتصالات برد، تعمیرات شما را بی‌فایده و بی‌اثر خواهد کرد.
پیچ گوشتی تخت و پیچ گوشتی چهار سو دو نوع لازم از پیچ گوشتی‌ها در تعمیر برد یخچال، هستند.
هرچند که نوع و سایز پیچ‌ها می‌تواند بر اساس برند و سایز یخچال، متفاوت باشد؛ به عنوان مثال پیچ‌هایی که در موتور یخچال وستینگ هاوس یا بوش استفاده می‌شود، با پیچ‌های داخلی یخچال دوو و ویرپول کاملا متفاوت خواهد بود.
دم باریک، سیم چین، آچار آلن، آچار فرانسوی، آچار بوکس، آچار باز و انواع پیچ نیز لوازم دیگری هستند که از آن‌ها در تعمیر برد یخچال استفاده خواهد شد.