اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن سیستم سینی کابل را تعریف کنیم باید بگوییم اصولا در سیم‌کشی برق ساختمان‌ها برای نگهداری و هدایت کابل‌های برق از سیستمی به نام سینی کابل استفاده می‌شود. اما کدام کابل‌ها را سینی کابل هدایت می‌کند؟ باید بدانید آن دسته از کابل‌های برق عایق که برای توزیع برق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، و یا در زمینه کنترل و ارتباطات به کار می‌روند توسط سینی کابل نگهداری و هدایت می‌شوند. در واقع به عبارت دیگر سیستم سینی کابل یک سیستم جایگزین است برای لوله‌کشی سیم برق و یا سیم‌کشی به شیوه روباز. اشاره به این نکته نیز الزامی است که عموما سیستم سینی کابل برای پروژه‌های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با انواع سینی کابل و کاربری هرکدام

در ادامه این نوشتار تلاش می‌کنیم با بررسی انواع سینی کابل کاربران را به پاسخ این سوال برسانیم که اصولا سینی کابل در کدام قسمت از ساختمان استفاده می‌شود؟ پیش از آن باید این نکته را یاداور شویم که سینی کابل‌هایی که در سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از متریال گوناگونی ساخته می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. برای نمونه سینی کابل فولادی و سیتی کابل گالوانیزه و سینی کابل آلومینیومی از آن جمله می‌باشد. هر کدام از این متریال‌ ویژگی‌هایی دارند که متناسب با مکان‌ و شرایط خاصی طراحی شده است و بر حسب آن ویژگی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

نردبان کابل چیست ؟

در اولین گام به بررسی سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل می‌پردازیم. عموما بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های ساختمانی که قصد استفاده از سیستم سینی کابل را دارند از سینی کابل نردبانی استفاده می‌نمایند. عوامل مختلفی سبب این استقبال گسترده شده است. شاید مهم‌ترین عامل این نکته است که سینی کابل نردبانی اصولا کاور ندارد و بنابراین میزان زیادی از جریان هوای آزاد به تمام کابل می‌رسد و در نتیجه گرمای تولید شده در هادی‌های کابل تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد و بدین وسیله عمر مفید کابل‌ها بالا می‌رود. اما عوامل دیگری نیز وجود دارد مانند امکان ورود و خروج از بالا یا پایین نردبان کابل و عدم انباشته شدن رطوبت در کابل نردبانی. این ویژگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای در سیستم سینی کابل برخوردار است، زیرا عموما تاسیسات برقی در محیط‌هایی از ساختمان کارگذاری می‌شوند که سقف ندارد. بنابراین مدام در معرض رطوبت هستند و احتمال دارد دچار زنگ زدگی شوند. با این وصف متوجه این نکته شدیم که یکی از نقاطی که سینی کابل فلزی گالوانیزه در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد محیط های روباز ساختمان است.

معرفی ترانکینگ سینی کابل

سینی کابل ترانکینگ عموما برای حفاظت از کابل‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عکس سینی کابل نردبانی که کاور نداشت، سینی کابل ترانکینگ دارای یک پوشش کامل در اطراف است. در واقع این ویژگی سبب می‌شود کابل مخابراتی که در سینی کابل ترانکینگ کاملا کاور شده است از هر گونه نویز الکتریکی در امان باشد. اما از طرف دیگر چنان‌چه مقداری آب یا رطوبت به طریقی به سینی کابل ترانکینگ نفوذ کند، امکان خروج رطوبت از آن وجود ندارد. بنابراین این نوع سینی‌ کابل اصولا در محیط‌های سرپوشیده ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از خطر نفوذ هر گونه رطوبت در امان باشد. سینی کابل باید بر روی اشکال استاندارد فولادی جوش داده شود و با سازه‌های فلزی و یا در سازه‌های بتونی با رولپلاک سوراخ شده ثابت شود.

سینی کابل مشبک چیست ؟

این نوع سینی کابل دارای یک قابلیت بسیار مهم است. سینی کابل مشبک دارای سیستم تهویه طبیعی است. در واقع تهویه طبیعی توسط سوراخ‌های ریزی که در کف سینی ایجاد شده است انجام می‌پذیرد. این ویژگی علاوه‌بر این‌که به زیبایی ظاهری این نوع سینی‌ها افزوده است دارای قدرت نگهداری بیش‌تری نیز می‌باشد. به طور کلی این نوع سینی کابل بیش‌تر در پیاده‌روهای ساختمان و زیر کفپوش‌ها کار می‌شود. در نهایت باید اشاره کنیم که سینی کابل مشبک با عنوان سینی‌های شیاردار  و پانچ شده نیز شناخته می‌شوند.

سینی کابل توری یا سبدی

یک نوع دیگر سیستم سینی کابل به سینی کابل تنوری یا سبدی مشهور است. این نوع سینی کابل نیز عموما برای سیستم‌های کابل‌کشی مخابراتی و فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سینی کابل سبدی برای انواع سایت و سیستم‌های پشتیبانی با قابلیت انعطاف بسیار مفید است. از همین رو این نوع سینی کابل بیش‌تر برای کابل‌هایی با ولتاژ پایین کاربرد دارد. نکته نهایی درمورد سینی کابل که می‌شود آن را به تمام انواع سینی‌های کابل نیز تعمیم داد، الزامِ نصب این سیستم‌های حفاظتی در مکان‌هایی از ساختمان است که دارای فضای کافی باشند. زیرا همواره باید امکان دسترسی آسان به سینی کابل در ساختمان فراهم باشد. بنابراین باید سینی کابل مورد استفاده در قسمتی از ساختمان نصب شود که در مواقع لزوم برای دسترسی آسان به آن فضای کافی وجود داشته باشد. در این نوشتار تلاش کردیم علاوه‌بر معرفی سیستم سینی کابل و بررسی ویژگی‌های انواع آن اجمالا به این موضوع بپرداریم که اصولا سینی کابل بهتر است در کدام قسمت‌های ساختمان نصب بشود.