واژه ارت (earth) به انگلیسی به معنای زمین می‌باشد. در صنعت برق و الکترونیک به آن سیم اتصال به زمین گفته می‌شود. این سیم یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از برق گرفتگی است. در این راستا در صنایع بسیاری آن را به کار می‌گیرند. در ادامه این سیم و نوع کاربردش برای شما شرح می‌دهیم. همراه با ما باشید.

سیم ارت چه کاربردهایی دارد؟

هر نوع وسیله ای که از آن جریان الکتریکی می‌گذرد، امکان دارد باعث بروز مشکلاتی همچون نشتی برق، برق گرفتگی و … بشود. این نشتی ممکن است در اثر عوامل بسیاری همچون فرسودگی سیم‌ها، از بین رفتن سطح عایق، ضربه و تخریب سیم و … ایجاد شود.
در صورتی که جریان برق از وسایل‌های برقی خارج شود، باعث بروز برق گرفتگی می‌شود. در این مرحله با توجه به بروز مشکلات برق گرفتگی یک راه حل حرفه‌ای را در نظر گرفته‌اند و آن چیزی نیست جز استفاده از سیم ارت. در واقع همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، سیم ارت مانع برق گرفتگی شده و بروز خطرات جانی و مالی را می‌کاهد.

جمع بندی کاربردهای سیم ارت

  • مانع افزایش الکتریسیته ساکن
  • افزایش سطح ایمنی دستگاه‌ها
  • جلوگیری از هرگونه آسیب دیدن عایق‌های مدار
  • کاهش ولتاژ گام و تماس در هنگام ایجاد اختلاف پتانسیل‌های خطرناک

سیم ارت را به کجا متصل می‌کنند؟

سیم اتصال به زمین از یک طرف به چاه ارت یا سیستم لوله کشی آب خانه و از طرف دیگر به وسایل برقی وصل می‌شود. به‌طور کلی بهتر است از چاه ارت برای اتصال سیم بهره برد.

خرید سیم ارت 

چاه ارت به‌صورت یک حفره می‌باشد که با توجه به میزان رطوبت خاک، عمق آن را تعیین می‌کنند. بر این اساس ممکن است در بعضی مناطق تنها با حفر نیم متر به رطوبت نسبی خاک برسیم و در بعضی مناطق لازم باشد تا سه متر زمین را حفر کنیم.

درون چاه ارت را با استفاده از موادی همچون آهک و زغال پر می‌کنند، سپس در داخل آن یک بشقاب یا صفحه مسی قرار می‌دهند. با استفاده از این شیوه، رسانایی در بالاترین شکل ممکن وارد زمین می‌شود. در نهایت این مسئله بازدهی سیم اتصال به زمین را افزایش می‌دهد.

معرفی روش‌های اجرای سیستم ارت

برای راه اندازی و اجرای سیم ارت دو روش وجود دارد.

در ادامه هر دو نوع روش را عنوان می‌کنیم:

1. روش زمین عمقی
روش عمقی، رایج‌ترین شیوه است که در آن از چاه ارت بهره می‌برند.

2. روش زمین سطحی
همان‌طور که از نام آن پیداست سیستم را در سطح زمین اجرا می‌کنند. روش زمین سطحی، اغلب برای مناطقی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان حفاری با عمق بالا را ندارند.

به‌طور کلی از این شیوه در مکان‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • در جایی که محوطه سایت تقریباً هموار باشد.
  • مکان‌هایی که ارتفاع از سطح دریا پایین‌تر باشد.
  • در شرایطی که فاصله زیادی بین دکل و سایت باشد.
  • مکان‌هایی که فضای لازم در اطراف سایت داشته باشند.

سیم‌های نول و ارت چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

این دو سیم دارای ویژگی‌های ظاهری مشابه بسیاری هستند، اما دارای عملکردهای متفاوتی نسبت به هم می‌باشند.بر این اساس از هر کدام در جای خاصی استفاده می‌کنند. از سیم ارت اغلب برای محافظت بیشتر استفاده می‌شود و وجود آن برای وسایل برقی الزامی نیست. اما استفاده از سیم نول امری الزامی می‌باشد. چراکه از آن برای ایجاد مدار استفاده می‌کنند و جریان خروجی از وسیله برقی را به مولد بر می‌گرداند.