هدایت و عبور سیم های برق از بخش های مختلف ساختمان ها نیاز با در نظر گرفتن موارد ایمنی داشته و تا حد امکان باید شرایطی را فراهم نمود که از آسیب وارد شدن به بدنه آنها و قطع شدن اتصالات جلوگیری شود. از جمله راهکاری مناسب در این زمینه می توان به استفاده از لوله فولادی برق اشاره نمود که سیم های برق در آنها قرار گرفته و در مسیر مورد نظر هدایت می شوند. این لوله ها اغلب از فلزات تولید می شوند تا در برابر نم و رطوبت و همچنین ضربه، فشار و نوسانات دمایی مقاومت ایده آلی داشته و از کابل های برق در شرایط مختلف از جمله آتش سوزی محافظت کنند.


لوله فولادی سیاه برق چیست؟


لوله فولادی برق سیاه به جهت مزیت­هایی که دارد، مورد استفاده فراوان قرار می­گیرد. لوله فولادی سیاه برق در واقع یک لوله از جنس فولاد و سیاه رنگ است که روی سطح آن هیچ لایه‌ای از روی و رنگ وجود ندارد. رنگ سیاه این لوله به دلیل اکسید آهنی می­باشد که در پروسه ساخت آن بوجود می‌آید.این لوله در جاهایی به لوله برق مشکی یا لوله فولادی مشکی نیز شناخته می­شود. چنانچه بخواهیم تعریفی ساده و مختصر از لوله سیاه فولادی داشته باشیم، باید بگوییم که لوله سیاه نوعی لوله فولادی است که فرایند گالوانیزاسیون را از سر نگذرانده است و نام آن به دلیل تغییراتی که اکسید آهن بر آن ایجاد کرده لوله سیاه گذاشته شده است.از این نوع لوله‌ها در موقعیت‌هایی استفاده می‌شود که به لوله گالوانیزه احتیاجی نباشد.


کاربرد لوله فولادی سیاه برق


این لوله دارای کاربردهای فراوانی است که در اینجا به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم. از آنجایی که لوله فولادی سیاه برق استحکام عالی و مناسبی دارد و احتیاجی به نگهداری و تعمیر ندارد کاربردهای فراوانی دارد.  استحکام این لوله برای انتقال گاز به مناطق شهری و روستایی ، محافظت از مجراهای سیم‌کشی کابل برق، و انتقال فشار هوا  و البته بخار آب، بسیار مناسب است. از دیگر سو در صنایع نفت و گاز جهت منتقل کردن میزان بالایی از روغن از بخش های صنعتی به سایر نقاط از این لوله بسیار مستحکم و قوی استفاده می­کنند. همان طور که می­بینید لوله فولادی سیاه برق بر خلاف نامی که بر روی آن گذاشته‌اند طیف وسیعی از کاربردها را در بر می­گیرد. وسعت استفاده از این لوله باعث شده که فروش آن بسیار افزایش پیدا کند و در صنایع مختلف و برای نیازهای متنوع به سراغ این لوله بروند. اکثر استفاده‌کنندگان این لوله معتقدند که لوله سیاه بسیار سودمند است، به این خاطر اینکه نسبت به سایر لوله‌های فولادی نیاز چندانی به نگهداری نداشته و از قیمت بسیار بهتری نیز برخوردار است. از موارد دیگر استفاده این لوله می‌توان به انتقال گاز در بیرون و داخل خانه ، نقل و انتقال فاضلاب های خانگی و استفاده در چاه آب اشاره کرد. البته باید بدانید که استفاده ا این لوله به هیچ‌وجه برای لوله‌کشی آب آشامیدنی مناسب نیست، به این دلیل که بر اثر برخورد و مجاورت با رطوبت این لوله‌ها دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می­شوند  و همین طور با گذشت زمان  مواد معدنی درون لوله در آب آشامیدنی حل می­شود.