سینی کابل یا cable tray (پی وی سی یا فلزی گالوانیزه) در تأسیسات الکتریکی کاربرد دارد.سینی کابل ها به عنوان جایگزینی برای سیم کشی باز استفاده میشود. و برای مواردی چون جابه جایی، هدایت، نگهداری از کابل و سیم برق و کانال روی دیوار، زمین، زیر زمین و سقف به کار برده می شود. از این ابزار در جهت انتقال، محافظت، زیبایی و مرتب بودن کابل کشی‌ها بسیار زیاد استفاده می‌شود. و در ساخت و سازهای مسکونی ، تجاری و صنعتی بسیار کاربرد دارد.کابل‌ها باید در تمام طول مسیر از درون سینی کابل عبور کنند که این شامل حرکت‌های عمودی نیز می‌شود. این نوع سینی ها اکثرا از فلز آهن با پوشش گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرد اما از جنس آهن رنگ شده، استیل و حتی پلاستیک هم تولید می شود.نقش سینی کابل در کابل کشی ساختمان بسیار حائز اهمیت می باشد.


این نوع از سینی کابل ها تولید شده از جنس ورق گالوانیزه در ۲ گونه متمایز ساخته می شوند اولی گالوانیزه سرد که برای ساخت این محصول، ورق گالوانیزه اصل را پس از برشکاری و شکاف کاری خم نموده و مورد مصرف قرار می دهند دومی گالوانیزه گرم می باشد که ورق سیاه را پس انجام برشکاری و شکاف کاری و همچنین خم نمودن در درون وان اسید قرار داده و آن را اسید شویی می نماید و پس از آن عملیات گالوانیزاسیون روی آن صورت گرفته تا برای استفاده مهیا شود.


در انتخاب سینی کابل به چه مواردی توجه کنم؟


۱: انتخاب سینی کابل بر اساس نوع و تعداد کابل های پشتیبان شده
۲:حساسیت به خوردگی توسط مواد شیمیایی و ….
۳: تخمین و محاسبه وزن کابل نصب شده در سینی کابل
۴:در نظر گرفتن میزان شعاع خمش کابل ها در سینی کابل
۵: در نظر گرفتن طول پشتیبانی دهانه های سینی کابل
۶:سهولت در نصب انواع سینی کابل
۷:بسط پذیری منظور از بسط پذیری یعنی اینکه تا چه میزان می توان شاخه های سینی کابل را به یکدیگر اضافه نمود.
۸: میزان گرمایی که کابل ها در سینی کابل ایجاد می کنند


مزایای استفاده از سینی کابل


در سامانه ها یا نواحی که احتیاج به سیم کشی دارند سینی کابل همواره نخستین و مطلوب ترین انتخاب برای کارشناسان برق است زیرا که هم توان نگهداری وزن کابل را دارد هم اینکه به سیم ها نظم می دهد.


به کارگیری از این محصول در قیاس با شیوه های قدیمی کابل کشی امتیازات فراوانی دارد زیرا که هم قیمت مناسب و به صرفه ای داردو هم خروجی خوبی دارد. هم اینکه قابل اطمینان و نصب و راه اندازی آن خیلی سریع و راحت است.بنابراین امروزه در کابل کشی های ساختمانها از سینی کابل استاندارد استفاده میشود.


همانطور این سینی ها برای طرح ریزی نقشه هایی که در طول زمان خواسته های بی ثباتی دارند انتخابی کاملا مطلوب به حساب می آید. همان گونه که خواسته های پروژه در طی زمان متحول می شود می توان کابل را به سینی افزود یا کم نمود.
بی گمان خیلی راحت تر است که سیم های نو را درون سینی کابل قرار داد تا اینکه تمام سیم های کابل کشی توکار را از درون لوله های توکار بیرون آورده و با سیم های جدید جایگزین نمود.