وقتی صحبت از تاسیسات الکتریکی می شود، درک تفاوت بین سیم و کابل بسیار مهم است. اصطلاحات سیم، هادی و کابل اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت های اساسی دارند که نحوه و زمان استفاده از آنها را تعیین می کند. در این مقاله به بررسی مشخصات سیم و کابل، از جمله انواع، کاربردها و ساختار آنها خواهیم پرداخت.
سیم چیست؟
سیم یک هادی منفرد است که برای مصارف الکتریکی استفاده می شود. معمولاً از مس، آلومینیوم یا گاهی اوقات فولاد (غیر الکتریکی) ساخته می شود. دو نوع اصلی سیم وجود دارد: جامد و رشته ای.
یک سیم جامد از یک رشته مس، آلومینیوم یا فلز رسانای دیگر به شکل رشته‌ای بلند، نازک، سفت، اما قابل خم شدن ساخته شده است. سیم جامد مقاومت کمتری دارد و برای کاربردهایی که نیاز به فرکانس‌های بالاتر دارند ایده‌آل است.
از سوی دیگر، سیم رشته ای از چندین رشته سیم جامد تشکیل شده است که به رشته های نخ مانند بسیار نازک و انعطاف پذیر کشیده شده است. این رشته ها را می توان به هم تاب داد یا بافته کرد تا یک هادی واحد تشکیل دهد که از نظر اندازه و وزن با همتایان جامد خود قابل مقایسه است. سیم رشته ای سیم و کابل کسری اغلب روکش می شود و برای مشاغلی که به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند ایده آل است.
هادی چیست؟
هادی یک رشته سیم  است که با پوشش یا عایق از هم جدا نمی شود. به عنوان مثال، رشته های پیچ خورده یا بافته سیم که سیم رشته را تشکیل می دهند، پس از اعمال ژاکت مناسب، یک هادی تک رشته ای را تشکیل می دهند. به طور مشابه، رشته سیم جامد منفرد پس از پوشاندن ژاکت تبدیل به هادی می شود.
اندازه هادی های تک می توانند از کوچکتر از 22 AWG تا بزرگی سیم ها در طبقه بندی MCM متغیر باشند. آنها می توانند از یک تکه سیم یا چند رشته سیم بسیار نازک (رشته) تشکیل شوند، تا زمانی که هر رشته سیم بدون عایق و در تماس با سیم های دیگر باشد.
کابل چیست؟
هنگام تلاش برای تعریف کابل، مهم است که به یاد داشته باشید که سیم جزء یک کابل است. کابل‌ها گروه‌هایی از دو یا چند هادی هستند که از سیم رشته‌ای یا جامد تشکیل شده‌اند که به طریقی به هم تابیده شده، پیچیده شده‌اند یا به نحوی به یکدیگر متصل می‌شوند. چهار نوع اصلی کابل وجود دارد: کابل جفت تابیده، کابل چند هادی، کابل کواکسیال و کابل فیبر نوری.
کابل جفت پیچ خورده از دو کابل تشکیل شده است که به هم تابیده شده اند. این کابل ها اغلب در صنایع مخابراتی، صدابرداری حرفه ای، استودیوها، تئاترها و سیستم های اینترکام استفاده می شوند.
کابل چند رسانا، همانطور که از نامش پیداست، شامل چندین کابل است که در کنار هم قرار گرفته و از یکدیگر عایق شده اند. عایق تداخل بین کابل ها را کاهش می دهد و کابل های چند هادی را به انتخابی محبوب برای استفاده در انتقال داده تبدیل می کند. هنگامی که با هم به عنوان یک کابل Quik-Pull همراه اجرا می شوند، برای راه اندازی مدارهای روشنایی، کنترل و برق در فضای بازار OEM و صنایع ساخت و ساز الکتریکی ایده آل هستند.
کابل کواکسیال با یک هادی داخلی جامد و یک هادی فویل لایه بیرونی اطراف ساخته شده است. این دو لایه از یکدیگر عایق هستند. این کابل ها معمولاً در رسانه های پخش تلویزیون، رادیو و سایر اشکال ارتباطی استفاده می شوند. کابل کواکسیال به آرامی از بین می رود زیرا قیمت کابل های چندرسانا/اترنت و فیبر نوری کاهش یافته و توانایی انتقال سیگنال ها با وقفه های کمتر و کمتر را افزایش داده است.
در نهایت، کابل فیبر نوری مجموعه‌ای از سیم‌ها است که شامل یا کاملاً از فیبرهای نوری ساخته شده است. فیبرهای نوری سیم های نازکی به اندازه مو هستند که از شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند و می توانند داده های بیشتری را سریعتر از کابل های آلیاژی منتقل کنند. فیبر نوری موج جدید انتقال داده ها و ارتباطات است اما نمی تواند به طور کلی جایگزین کابل های مسی شود زیرا نمی توانند برق را انتقال دهند.
همه این نوع کابل‌ها ممکن است خودشان باندل شوند تا یک بسته کابلی جدید Quik-Pull را برای اهداف نصب تشکیل دهند.
سیم ها در مقابل هادی ها در مقابل کابل ها
برای جمع بندی، شما نمی توانید یک کابل بدون هادی داشته باشید، و هادی ها از رشته های سیم جداگانه تشکیل شده اند. سیم می‌تواند یک رشته ضخیم‌تر برای یک سیم جامد یا رشته‌های ظریف‌تر (رشته‌ها) باشد و یک هادی می‌تواند از یک رشته سیم یا چند رشته تشکیل شده باشد، تا زمانی که چندین رشته از یکدیگر عایق نباشند. یک کابل از بیش از یک هادی تشکیل شده است و هر هادی باید از بقیه عایق باشد.
برای اطمینان از نصب و نگهداری صحیح سیستم های الکتریکی، درک تفاوت بین سیم ها، هادی ها و کابل ها ضروری است. دانستن اینکه در یک موقعیت خاص از چه نوع سیم یا کابلی استفاده کنید می تواند در طولانی مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شود.
اهمیت سیم کشی مناسب
سیم کشی مناسب برای ایمنی و عملکرد هر سیستم الکتریکی ضروری است. سیم کشی معیوب می تواند منجر به آتش سوزی الکتریکی، برق گرفتگی و آسیب به اموال شود. به این ترتیب، استفاده از سیم یا کابل مناسب برای کار و اطمینان از نصب صحیح آن ضروری است.