سیستم یونیت پمپ از چندین بخش و عملگر تشکیل میشود که در هماهنگی با هم، سوخت را با کنترل و فشار مناسب به موتور تزریق میکنند. خلاصهی عملکرد سیستم یونیت پمپ به شرح زیر است:
- سیستم یونیت پمپ دارای سیلندر میباشد که هر یک به صورت مستقل یک پمپ دارد که به وسیله میل بادامک شروع به کار میکند. سوخت با فشار زیاد پس از کنترل در سوپاپ سولنوئیدی با فرمان ECU به لوله فشار قوی میرسد و سپس به انژکتور منتقل میشود.
- نیروی پلانجر نیز توسط بادامک میل سوپاپ تأمین میشود.
- سوپاپهای پمپ توسط سولنوئید تحریک شده و همچنین سولنوئید به واسطه واحد کنترل موتور مدیریت میشود.
- بهخاطر بالا بودن فشار سوخت در لولهی فشار قوی و جلوگیری از کاهش افت فشار در طول این لولهها، طول آنها تا حد ممکن کمتر درنظر گرفته میشود.
- تمامی یونیتها یک لولهی کوتاه فشار قوی با طول یکسان در همهی سیلندرها هستند که در برابر سوخت با فشار بالا، مقاومت کافی را دارد. این لولهها ساختار بدون درز دارند و یکپارچه هستند. قطر خارجی این لولهها عموما ۶ و قطر داخلی آنها نیز در حدود ۱.۶ است.