کلید اتوماتیک یا به عبارتی کلید کامپکت MCCB که مخفف Molded Case Circuit Breaker می باشد ، وظیفه قطع و وصل مدار و همچنین حفاظت اضافه بار و اتصال کوتاه جریان را به عهده دارد. کلید اتوماتیک اشنایدر از عمر بسیار بالاتر و قدرت قطع بالاتری نسبت به فیوز مینیاتوری و کلید حرارتی برخوردار است. همچنین قابلیت نصب متنوعی نیز در تابلو دارند . کلید اتوماتیک کامپکت اشنایدر در رنج های مختلف 15 تا 3200 آمپر تولید و به بازار عرضه می شود. کلید MCCB اشنایدر دو مدل غیر قابل تنظیم و قابل تنظیم دارد، که جریان در مدل های NS و NSX قابل تنظیم و در مدل های EasyPact EZC غیر قابل تنظیم می باشند. کلید اتوماتیک اشنایدر با توجه به نقطه مصرف در دو مدل سه پل و چهار پل در رنج های قطع مختلف تولید می شوند.

پارامترهای کلید اتوماتیک اشنایدر

کلید اتوماتیک اشنایدر پارامتر های مختلفی دارند که مهمترین انها عبارت اند از :

حداکثر شدت جریان کوتاه در بدترین شرایط: این پارامتر بر روی تجهیزات حفاظتی ثبت‌شده است و برای محاسبه اتصال کوتاه جهت انتخاب شینه و مقره استفاده می‌شود. کنترل ایستادگی کابل‌ها و تجهیزات قطع و وصل، همچنین توانایی ایستادگی آن‌ها در برابر نیروهای دینامیکی و شرایط دمایی هم باید مدنظر قرار داد.

مینیمم جریان اتصال کوتاه یک فاز و بدنه هادی در بدترین شرایط: این شدت‌جریان، برای کنترل تجهیزات حفاظتی (فیوز، کلید مینیاتوری، کلید اتوماتیک) به کار می‌رود و هدف از محاسبه آن دستیابی حداقل جریان اتصال کوتاه در برخورد یک‌فاز به هادی حفاظتی یا بدنه هادی، برای اطمینان از قطع مدار در مدت‌زمان ۰٫۴ ثانیه یا ۵ ثانیه (بسته به کاربرد مدار) و قبل از آسیب‌دیدگی سایر اجزاء مدار است.

جریان نامی پیوسته: جریانی که پیش‌بینی می‌شود مدار در شرایط نامی از خود عبور دهد.

جریان عملکردی: جریان عملکرد، جریان مغینی است که منجر به عملکرد حفاظت در زمان مشخص (از پیش تعیین‌شده) می‌شود.

اضافه بار: به اضافه جریانی گفته می‌شود که در مدار ایجادشده است ولی اتصال کوتاه رخ نمی‌دهد و مدار توانایی تحمل آن را دارد. جریان بار تنظیمی یا جریان تنظیمی کلید برای کلیدهای اتوماتیک بین ۰٫۷ جریان نامی و خود جریان نامی کلید قابل تنظیم است.

جریان مجاز: ماکزیمم جریانی که در شرایط معین می‌تواند برای مدت نامحدود از هادی عبور نماید بدون آنکه دمای آن در حالت دائمی از مرز مشخص تجاوز نماید.

اضافه جریان: عبارت است از هر جریانی که بیشتر از مقدار نامی باشد. در مورد هادی‌ها، جریان نامی همان جریان مجاز هادی در نظر گرفته می‌شود.

جریان اتصال کوتاه: اضافه جریانی است که در اثر بروز اتصال کوتاه (که خود نتیجۀ قرار گرفتن یک امپدانس ناچیز بین قسمت‌های برق‌دار غیر هم پتانسیل است) در خلال کار عادی سیستم رخ می‌دهد. در کلیدهای اتوماتیک اشنایدر الکتریک، جریان اتصال کوتاه کلید بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی کلید، قابل تنظیم است.

جریان نشتی: جریانی است که در اثر اتصالی یا آسیب دیدن بخشی از مدار به وجود می‌آید و یا ایجاد مشکلات عایقی یا وجود هارمونیکی بین مدار الکتریکی و زمین یا بدنه هادی بیگانه، برقرار می‌شود. این جریان، جریانی است که از مسیر ناخواسته عبور می‌کند.

ظرفیت قطع نهایی کلید: بیانگر حداکثر مقدار مؤثر جریان اتصال کوتاهی است که کلید بدون تخریب شدن می‌تواند قطع کند. کلید بعد از ۳ دقیقه می‌تواند وصل مجدد شود.

ظرفیت قطع سرویس کلید: جریان Ics ضعیف‌تر از Icu است و به‌صورت Rated Service Short Circuit Breaking نمایش داده می‌شود.