بنتونیت Bentonite نوعی خاک معدنی آتشفشانی و بسیار کاربردی می باشد که حداقل از ۸۵% خاک رس تشکیل شده است. ویژگی اصلی خاک بنتونیت این است که در صورت تماس با آب و مایعات متورم می شود. این ماده به لحاظ خاک شناسی دارای ساختمان آلومینوسیلیکاتی و غنی از مونتموریونیت ـ بدلیت بوده و ترکیبی از چندین کانی معدنی مختلف است. از لحاظ فیزیکی دارای دانه بندی های مختلف ، بی بو و سفید مایل به کرم رنگ می باشد. در طبیعت ، نا خالصی هایی چون پتاسیم ، سدیم ، آلومینیوم و کلسیم دارد.
انواع بنتونیت
این ماده با توجه به نوع ساختار و همچنین ناخالصی های موجود در آن به ۲ دسته کلی تقسیم بندی می شود:
بنتونیت سدیمی (سدیک) : ناخالصی قالب آن عنصر سدیم بوده و جاذب رطوبت است و در اثر جذب آب ، به میزان زیادی منبسط می شود. کاربرد اصلی آن در حفاری چاه های نفت و گاز بوده و به عنوان یک عایق طبیعی نیز کاربرد دارد.
بنتونیت کلسیمی : جاذب یون در محلول ها است و برای یون زدایی استفاده می شود. بر خلاف نوع سدیمی ، به جای جذب آب ، می تواند چربی ها و روغن ها را جذب نماید بنابراین به عنوان یک شوینده صنعتی در صنایع تولیدی مصرف می شود.
بنتونیت در مهندسی عمران
بنتونیت به صورت گل در پی‌ریزی‌ها، شمع‌کوبی، دوغاب‌کردن و روان‌سازی مصالح بنائی و کارهای مختلف تونل‌سازی به کار می‌رود. گل‌های دارای 4 تا 8 درصد بنتونیت برای دوغاب‌کردن به کار می‌روند و این گل از حرکت در آمدن آب در داخل خاک جلوگیری می‌کند و همچنین از حرکت کردن آب در درزهای سنگ و شکاف‌ها ممانعت می‌کند.
اگر گل و دوغاب بنتونیتی به تنهایی بکار بروند امکان دارد در اثر لرزش ژل‌های تشکیل‌دهنده شکسته و بهم‌ریخته بشود و برای جلوگیری از این عمل باید آنها را با سیمان و یا سیلیکات‌های اصلی مخلوط کرد.
بنتونیت حفاری چاه نفت
بیشترین کاربرد بنتونیت در حفاری است. از آنجا که سیال حفاری فشار هیدرو-استاتیک لازم را ایجاد میکند، مانع نفوذ مایع و گاز شده و مایعات حفاری قلمه‌های مته را به سطح انتقال می‌دهد. وقتی پمپ‌های پاکسازی غیرفعال هستند، حالت تیکسوتروفی بنتونیت مانع از ریختن مواد سنگی به داخل شفت حفاری می‌شود.
قیمت بنتونیت چاه ارت

قیمت هر محصول پارامتر بسیار مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد. بنابراین لازم است بدانید که قیمت بتونیت به چه عواملی بستگی دارد. بتونیت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از جمله کاربرد آنها میتوان به یه کاشی و سرامیک، لعاب‌سازی، کود کشاورزی، فولاد سازی، چاه‌های ارت و ارتینگ، ریخته‌گری و قالب سازی و … اشاره کرد.

گفتنی است که انواع مختلف آن از قیمت‌های متفاوتی برخوردار می‌باشند. پس می‌توان نتیجه گرفت که نوع بتونیت و کاربرد آن در قیمت بی‌تاثیر نیست. یک عامل موثر دیگر در قیمت این پودر میزان جذب رطوبت است. یک بتونیت مرغوب از دارای خاصیت جذب بسیار بالایی است و زمانی که آن را با آب ترکیب می‌کنند حجم آن سه برابر میشود.

نوع بسته‌بندی این محصول در قیمت آن بسیار تاثیرگذار است. معمولا این محصول را با وزن و جنس‌های مختلفی بسته‌بندی می‌کنند و در نهایت روانه بازار می‌کنند لذا برای خرید این محصول به وزن کیسه (ممکن است از10 تا 40 کیلوگرم متغیر باشند) دقت نمایید. با توجه به خاصیت جذب آب و رطوبت این محصول ممکن است که بسته‌بندی آنها در کیسه‌های پلاستیکی یا کیسه‌هایی با روکش پلاستیک باشد که این امر مانع از جذب رطوبت به داخل خاک می‌شود و در قیمت آن هم تاثیرگذار خواهد بود.

در حالت کلی عوامل دیگری همچون ترکیب و آنالیز مواد مورد استفاده در این خاک، برند آن، مکان تهیه پودر، داشتن تاییدیه و تایپ تست، کاربرد، سازگاری با محیط زیست و… در قیمت این محصول تاثیرگذار می‌باشد. قیمت یک محصول فاکتور بسیار مهمی است اما در اولیت خود کیفیت محصول را مد نظر قرار بگیرید.