هر سیستمی که باعث جلوگیری از سرقت و یا کند شدن و دشواری سرقت هر وسیله ای گردد، یک نوع دزدگیر می باشد. حفاظ های روی دیوار یک نوع دزدگیر است و نوع پیشرفته تر آن از مجموعه قطعات الکتریکی است که سارق را تشخیص داده و با توجه به سناریو طراحی شده سیستم عمل می کند.  حال اگر این دزدگیر برای جلوگیری از ورود به مکانی باشد دزدگیر اماکن نام دارد و در صورت استفاده از آن در خودرو یا موتورسیکلت،  دزدگیر خودرویی نام گرفته است.  


کارکرد دزدگیر اماکن


دزدگیر اماکن برای کنترل و نظارت بر امنیت اماکن نظامی، منازل، کارخانه ها، انبارها و... استفاده می شوند. دزدگیر ها یک حسگر دارند. به محض تشخیص حرکت، ضربه یا ... فعال شده و هشدار می دهند. این هشدار می تواند به صورت پخش آژیر و یا تماس با شماره تلفن های تعریف شده برای دستگاه (2 تا 20 شماره تلفن) باشد. برخی از دستگاه های دزدگیر اماکن قابلیت قرارگیری سیم کارت را نیز دارد و می تواند از طریق تماس تلفنی مستقیم و یا پیامک به کاربر اصلی وی را مطلع گرداند. پس صفحه اصلی سیستم باید در مجاورت منبع انرژی و یک خط تلفن نصب گردد.


 برای عدم قطع سیستم در هنگام قطعی برق، دستگاه ها به یک باتری هم مجهز می باشند که تاریخ انقضای این باتری (عموماً دو سال) نیز باید کنترل گردد. به این سیستم ها می توان دوربین های مدار بسته، حسگر نشت گاز، حسگر اعلام حریق و... را نیز متصل نمود. برای کنترل فضاهای وسیع از چشمی های خطی حساس به حرکت استفاده می شود. برای حفاظت از پنجره ها و درب ها از حسگر شوک (شوک سنسور) و حسگر تشخیص صدا استفاده می گردد.


ریموت دزدگیر اماکن


دزدگیر های اماکن هم مانند دیگر ابزار های حفاظتی ساختمان می توانند با ریموت کنترل شوند. کارکرد اصلی ریموت کنترل ها در فعال و یا غیر فعال کردن سیستم دزدگیر شما است. شما می توانید با استفاده از آن، در مواقعی که نیاز به کارکرد چشمی ها (یا سنسور ها) ندارید، مجموعه را غیر فعال کرده تا صدای مزاحمی نداشته باشد و آن را تنها در مواقعی که نیاز به کنترل محیط دارید فعال کنید. این عملکرد می تواند در هنگام فعال شدن آژیر ها هم به کار رود؛ به این شکل که با روشن شدن آژیر ها، از ریموت کنترل برای غیر فعال کردن و خاموش کردن آژیر آن استفاده کنید. این ریموت ها فرکانس متفاوتی با ریموت کنترل جک یا کرکره برقی دارند.


آژیر و کاور دزدگیر اماکن


همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، اعلام وضعیت خطر در این مجموعه توسط آژیر صورت می گیرد که با صدای بلند خود، خطر را به طور عمومی اعلام می کند. این آژیر ها می توانند با یک کاور هم پوشانده شوند، چرا که این احتمال وجود دارد که با یک ضربه از جای خود جدا شده و یا دچار شکستگی شود. می توان در زونی که مجموعه دزدگیر نصب می شود، چند دتکتور حریق یا دود از سیستم های اعلام حریق هم قرار داد. به این ترتیب این دتکتور ها با تشخیص دود یا حریق و بدون نیاز به ارسال اطلاعات به مرکز کنترل، آژیر را به صدا در می آورد. این دتکتور ها به طور ویژه برای دزدگیر ها ساخته می شوند، چرا که دتکتور های اعلام حریق 24 ولت و دتکتور های دزدگیر اماکن 12 ولت هستند.


 بلندگو دزدگیر این قطعه نیز به مانند آژیر وظیفه پخش آلارم را دارد، اما تفاوت این قطعه با آژیر این است که آژیر برای پخش صدای آلارم نیاز به یک مثبت و منفی 12 ولت دارد اما بلندگو به خروجی مخصوص باید متصل شود تا ملودی آلارم که توسط مرکز دزدگیر ساخته می شود توسط بلندگو پخش شود.