تسمه‌ مسی در سیستم‌های ارتینگ و صاعقه گیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تسمه‌های را از فلز مس با خلوص بالا یعنی ۹۹٪ تولید می‌کنند. این تسمه‌ها در تابلو برق‌ها یا محصولات برودتی و لوازم خانگی کاربرد دارند و در سیستم ارتینگ حافظت در برابر صاعقه از جمله یک هادی پرکاربرد محسوب می‌شود. این محصول به نوبه خود انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کلمپ تسمه به میله ارت، کلمپ تسمه به سیم ارت و کلمپ تسمه به سیم و میله ارت را نام برد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شوند.
تسمه‌های مسی که تولید می‌شوند دارای خواص الکتریکی و مکانیکی منحصر به فردی هستند که انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این تسمه‌ها مقاومت کششی بالایی هم دارند و در برابر خوردگی مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش می‌گذارند. تسمه‌های مسی از فلز مس ساخته شده‌اند به همین دلیل هادی خوبی برای جریان الکتریکی و گرما هستند.
بزرگ‌ترین مشکلی که در هنگام استفاده از تسمه‌ مسی در سیستم فوق سولفاته شدن دیده شده است؛ علاوه‌بر آن قیمت بالای آن است که منجر به دزدیده شدن آن‌ها می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به جای تسمه‌های مسی به عنوان هادی ارت از تسمه مسی با روکش قلع بهره ببرید که گزینه بسیار مناسبی است. اگر از تسمه‌های مسی به جای کابل استفاده شود قطعاً مزیت‌های زیادی شامل حال شما می‌شود؛ برای مثال انشعاب گیری بسیار راحت‌تر می‌شود یا این که تعویض آن به سهولت امکان‌پذیر خواهد بود. از آن جایی که تسمه‌های مسی نسبت به کابل‌ها از استحکام بالاتری برخوردار هستند زیبایی خاصی هم دارند و هدایت جریان الکتریکی در آن‌ها راحت‌تر صورت می‌گیرد. اساساً تسمه مسی به روش‌های مختلفی خم می‌شود که لازم است با آن‌ها آشنایی داشته باشید.
کاربرد تسمه مسی
تسمه‌های مسی در محصولات برودتی و لوازم خانگی و تابلو برق کاربرد دارد، اما کاربرد اصلی آن در چاه‌های ارت است. سیستم ارت به معنی زمین و سیستم اتصال به زمین است که برای جلوگیری از برق گرفتگی باید هر جریان الکتریکی به زمین اتصال پیدا کند که به این اقدام چاه ارت یا سیستم ارت گفته می‌شود.

سیستم ارت در زمان اتصالی در مدار یا نشت جریان، از دستگاه‌ها و جان انسان محافظت می‌کند. هدف از اجرای چاه ارت این است که اگر هریک از سیم‌های فاز یا نول به بدنه دستگاه اتصالی کرد یا مدار الکتریکی دچار نشتی جریان شد، بتوان این نشتی را توسط سیم ارت به زمین انتقال داد و از برق گرفتگی و خرابی دستگاه‌ها جلوگیری کرد.

مکانیسم اثر چاه ارت نیز بدین شکل است که در زمان اتصال کامل سیم‌های فاز به سیم ارت، فیوز مربوط به آن فاز عمل کرده و جریان را قطع می‌کند. اگر مدار ارتینگ دارای فیوز محافظ جان یا FI باشد، در مواقع اتصال کامل سیم نول به سیم ارت، این فیوز از ۳۰ میلی‌ آمپر نشتی جریان به بالا را قطع می‌کند و جریان فاز و نول را کامل قطع می‌کند.

امروزه از سیستم چاه ارت در موارد زیادی در ساختمان‌ها و پروژه‌های مختلف برقی استفاده می‌شود و حتی در سیستم‌های مخابراتی و تلگراف نیز برای جلوگیری از نویز در شبکه استفاده می‌شود؛ همچنین در سیستم‌های انتقال برق وجود که سیستم ارت الزامی است، علاوه بر این از تسمه چاه ارت مسی جهت هادی پائین آورنده در سیستم صاعقه گیر و همچنین به عنوان هادی ارت نیز می‌توان استفاده کرد.
شمش مسی
شمش مسی یک تجهیزی است که در تابلو برق‌ها کاربرد دارد که وظیفه هدایت جریان الکتریکی را در تابلو برق بر عهده دارد. این هدایت جریان به صورتی است که تمام تجهیزات و قطعات تابلو برق باید به اندازه کافی دارای جریان الکتریکی باشند؛ برای مثال جنس این شینه از مس یا آلومینیوم می‌سازند که مدل‌های مسی برتری بالاتری دارند. تسمه مسی یک مکعب مستطیلی شکل است که معمولاً طول مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است.

شینه‌ها در شکل‌های مختلفی هستند، یعنی برای انتقال جریان‌های پایین تکی یا دوبل و برای جریان‌های بالا از شینه لوله‌ای یا گرد استفاده می‌کنند. برای شینه‌های مسی مشخصات فنی (ضخامت، طول و عرض) متفاوتی در نظر می‌گیرند، اما در بازار به صورت ۴ متری وجود دارند.

لازم به اشاره است انشعاب گیری این شمش‌ها بسیار راحت‌تر از کابل‌ها است؛ یعنی با ایجاد یک سوراخ روی آن‌ها انشعاب گیری انجام می‌شود و این وسط نیازی به تجهیزات و لوازم مختلفی نیست. از آن جا که سطح مقطع این شمش‌های مسی مناسب است پس جریان الکتریکی در آن‌ها به بهترین صورت هدایت می‌شود.

ویژگی خوبی که در این شینه‌ها وجود دارد این است که در صورت مشاهده هر مشکل یا خطایی می‌توان به راحتی و به سرعت آن را تعویض کرد. شمش‌ها زیبایی خاصی در تابلو برق ایجاد می‌کنند و در عین حال از استحکام و مقاومت بالایی هم برخوردار هستند. زمانی که از این تجهیز استفاده می‌شود بایستی میزان درجه سختی آن را بررسی کنند چرا که با وجود نیروی مکانیکی بالا در محیط، باید از شمشی که سختی بالاتر استفاده کنند.

در واقع شمش‌های مسی که در تابلو برق وجود دارند، به دو صورت شمش مسی نول و ارت هستند که هرکدام با توجه به عملکردی که دارند از نظر تعداد پیچ به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.