میتوان گفت پمپهای انژکتور آسیابی طرح بسیار جالبی از انواع پمپهای سوخترسانی موتور دیزل میباشد. ساختمان این نوع پمپ کاملا مختصر و کوچک طراحی شده است و به جای واحدهای متعدد تولید کننده فشار تنها یک واحد پمپ کننده مشترک وجود دارد که برای تمام سیلندرها سوخت تحت فشار ارسال میدارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت مقدار تحویل سوخت و همچنین زمان شروع تحویل در همه سیلندرها یکسان بوده و احتیاجی به تنظیم جداگانه ندارد. طرح پمپ به گونهای ساخته شده است که ساختمان یک پمپ شش سیلندر تقریبا برابر با یک پمپ چهار سیلندر است.
طرز کار پمپ آسیابی
طرز کار پمپ انژکتور آسیابی با توجه به مدار هیدرولیکی به گونه زیر میباشد:
سوخت به کمک پمپ اولیه از طریق باک تا فیلتر و از آنجا به پمپ تیغهای هدایت میشود. بعد از این مرحله با فشار بسیار زیادی به دو مدار موازی سوپاپ تنظیم فشار و سوپاپ اندازهگیری میزان سوخت، تقسیم میشود. پس از آن نیز سوخت با فشار بالا به انژکتور و موتور تزریق میشود.