لوله فولادی برق ابزاری هستند که همانند یک روکش کار می کنند و می توانند کابل هایی را که از داخل آن عبور می کنند را در مقابل آسیب دیدن یا تماس بی واسطه اشخاص با آنها حفاظت نمایند.
به کارگیری این لوله های فولادی همواره در تاسیسات اداری، هتل ها، منازل، فروشگاه ها ، هتل ها و… متداول می باشد اما منوط به مکان مدنظر بایستی لوله ای با جنس مطلوب را تعیین نمود به عنوان مثال برای مصارف صنعتی استفاده از لوله فولادی یا گالوانیزه مطلوب می باشد.لوله فولادی برق به علت استقامت بسیار زیاد دارای مصارف صنعتی وسیع تری نسبت به اقسام دیگر می باشد.
مزایای لوله فولادی برق
به طور کلی تجهیزاتی که در برق کشی مورد استفاده قرار می گیرند باید پروسه تولید متفاوت تر و با دقت تری را طی کنند تا محصول نهایی بتواند جوابگوی عملکرد مورد انتظار باشد حال لوله فولادی برق در بین تجهیزات برق یک محصول کاربردی و مهم است و مزایایی که استفاده از این محصول به ما می دهد شامل:

• طول عمر بالا و ماندگاری زیاد

• این محصول در مقابل آسیب حیوانات موذی مقاوم است.

• این ابزار مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارد.

• در برابر شکست شدن و ضربه های فیزیکی مقاوم هستند.

• مقاومت بالا در برابر اشعه ماوراء بنفش

• لوله های می توان به دفعات مکرر باز و بسته کرد و مجددا مورد استفاده قرار می گیرند.

• محافظت کردن کامل از تداخل الکترومغناطیسی

به طور کلی این ابزار جهت حفاظت هادی های عایق دار مانند سیم و کابل در تاسیسات الکتریکی به کار گرفته می شود و باید در تولید آن ها استانداردهای لازم رعایت شود تا بتواند کاربرد خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.
عملکرد لوله فولادی برق
اقسام متنوع لوله و اتصالات برق برای مقاصد معینی تولید می شوند به عنوان مثال از اقسام لوله فولادی برق گالوانیزه گرم یا سرد برای عبور ابزارآلات برق در کارخانه ها و موسسات به کار گرفته می شود در حقیقت جنس این لوله ها از فلز بوده که توانایی حمل نیروی بسیاری را دارند.

در برابر هر نوع ضربه یا فشاری نمی شکنند همچنین در محیط هایی که احتیاج به استقامت و محافظت مطلوب از کابل کشی های تاسیسات وجود دارد که می توان از اقسام متنوعی از آن را به شیوه روکار یا توکار استفاده نمود.
انواع لوله فولادی برق
انواع لوله فولادی برق را می توان با به کارگیری از سیستم لوله خم کن شکل داد که این مسئله با استقامت، پایداری و ثبات دراز مدت این لوله ها باعث شده است که به شهرت فراوانی دست یابد.
اقسام لوله های برق از ورقه های روغنی ساخته شده اند که از اندازه PG 11 الی PG48 در بازار وجود دارند و به شیوه لوله سیاه ، لوله گالوانیزه گرم یا سرد ساخته می شوند که تعیین آنها به کارایی، مصارف، دیدگاه و عقیده مشتری وابسته است.
لوله فولادی برق سیاه
این گونه لوله های فولادی به واسطه قشر رنگی که روی آن را پوشش داده در مقابل خوردگی مقاوم ساخته و می تواند در قسمت های داخلی تاسیسات و داخل بتن ها به کار گرفته شود. مسلما بایستی دقت نمود که به کارگیری لوله های فولادی برقی سیاه در مکان هایی که در تماس مستقیم با زمین می باشند و یا در محل هایی که رسوخ عوامل خوردگی و فرسودگی فلز زیاد است قانونی نخواهد بود.
لوله های برق سیاه در محل های مرطوب یا در بیرون از ساختمان اجازه نصب و راه اندازی نخواهد داشت و در این محل ها بایستی از لوله های فولادی گالوانیزه گرم استفاده نمود.
•لوله های برق موجود در سقف های کاذب نبایستی بر روی رابیتس نصب و راه اندازی شود بلکه این نوع لوله ها را بایستی از سقف اصلی رد نمود.
•در مسیر لوله کشی روکار در جاهایی با نمناکی زیاد در درون ساختمان ها، معمولا این نوع لوله کشی بایستی به شیوه ای صورت گیرد که میان کلیه لوله های برق ، جعبه ها و دیگر لوازم جانبی با دیوار یا بخش اتکایی دست کم ۶ میلی متر فاصله وجود داشته باشد.
لوله گالوانیزه سرد
از دیگر انواع لوله فولادی برق میتوان لوله گالوانیزه سرد را نام برد. جنس این گونه لوله های سرد اصل از فلز بوده و به همین دلیل به آن ها گالوانیزه سرد می گویند که گالوانیزه نمودن آن به وسیله الکترولیت و به شیوه برقی صورت می گیرد.
به همین علت این گونه از لوله های فولادی برق فاقد خواص زنگ نزن بوده و استعمال آن ها بیشتر در نواحی سر پوشیده و در بخش های درونی تاسیسات می باشد. در این صورت بایستی دقت نمود که نباید لوله فولادی گالوانیزه سرد را در نواحی مرطوب و مکان های خارجی استعمال کرد.
لوله گالوانیزه گرم
این گونه لوله های برق که اصطلاحا لوله گالوانیزه عمقی داغ هم نامیده می شود به شیوه شناوری در مذاب روی گالوانیزه شده است. در حقیقت بخش های داخلی و خارجی این لوله ها آبکاری شده است سرانجام در مقابل فرسودگی و خوردگی مستحکم می باشند و می توان از آن ها در مکان هایی با نمناکی و رطوبت بسیار هم استفاده نمود.
همانطور که اینگونه لوله فولادی برق را در کوره آبکاری می نمایند به هیچ وجه نمناکی را جذب نمی کنند و حاوی استقامت بیشتری نسبت به گالوانیزه سرد می باشد.