هرز گرد پنوماتیک یا مفصل یک نوع چرخاننده بسته است که معمولا برای ایجاد حرکت چرخشی بین دو قسمت نسبت به‌هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر اتصالات چرخشی در بسیاری از سیستم‌های پنوماتیکی و هیدرولیکی به چرخیدن پیچشی بین خطوط انتقال سیال احتیاج دارند، بنابراین از هرزگرد پنوماتیک استفاده می‌شود. این مفصل می‌تواند که چرخشی 360 درجه‌ای را در 1، 2 الی 3 صفحه ارائه دهد. برای ساخت این مفصل از مواد آهنگری استفاده می‌شود که بر اساس نحوه قرار گیری اتصالات دو سر نسبت به‌هم به سه دسته زاویه‌ای، مستقیم، آفست تقسیم می‌شوند. هر کدام از این مدل‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارند کاربردهای متفاوتی هم دارند بنابراین در انتخاب آن‌ها بایستی پارامترهای مختلفی را مد نظر خود قرار دهید. شیرهای هرزگرد یک اجزای مکانیکی بسیار دقیقی هستند که معمولا در جهت اتصال بین لوله‌های ثابت و بخش‌های دوار ماشین آلات استفاده می‌شود.

در واقع وظیفه هرز گرد پنوماتیک انتقال مواد گازی، نیمه جامد، مایع را بین دو بخش اتصال را بر عهده دارد. این اتصالات به شیلنگ‌ها این اجازه را می‌دهند که در جهت کاهش تنش‌های مکانیکی چرخش کند. گفتنی است که این تنش‌های مکانیکی از کشش، خم شدن، پیچش نشات می‌گیرند. اساسا این اتصالات چرخشی باعث ایجاد آب بندی و اتصال محکم بین قسمت دوار و ثابت منیفولد که سیال در آن است، می‌‌شود. اما توجه کنید که امکان چرخش نسبی بین دو نیمه را به خوبی حفظ می‌کند. اصولا شیر هرزگرد در سیستم سوخت بین انتهای شلنگ و نازل دیسپنسر سوخت متصل می‌شود.

انواع شیرهای هرزگرد

اغلب شیرهای هرزگرد برای آب بندی‌های فنری و توزیع بار بهتر برای کاهش گشتاور کششی از بلبرینگ‌ها استفاده می‌کنند. هرزگردها بر اساس محل قرار گیری اتصالات دو سر نسبت به هم به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

» مستقیم: این شیر هرزگرد برای کاربردهایی که مسیر جریان به صورت هم محور یا کواکسیال باشد، استفاده می‌شوند.
» آفست: در این مدل هرزگرد پنوماتیک طراحی مستقیم با آرنج ۹۰ درجه در هر انت‌ها ترکیب خواهد شد.
» زاویه‌ای: زمانی که درگاه خروجی بر درگاه ورودی عمود باشد، از این هرزگرد استفاده می‌شود.
مسیریابی خطوط انتقال سیال و فضای موجود دو عامل تعیین کننده نوع مفصل چرخشی مناسب هستند که باید از آن‌ها استفاده کرد.