شیر برقی 2-2 که به اسم سلونوئید ولو هم شناخته می‌شود به منظور کنترل نمودن مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‎گیرد. در واقع شیر برقی 2 به 2 شامل یک بدنه فلزی به همراه یک بوبین است، که بوبین یک سیم پیچ است و از خاصیت مغناطیسی بالایی هم برخوردار است.

در صورت تحریک شدن بوبین، میدان مغناطیسی بزرگی تشکیل خواهد شد که به پیستون و یا آرمیچر نیرو وارد می‌کند که در نهایت تغییراتی ایجاد می‌شود. این شیر برقی موجب قطع و یا وصل شدن جریان گازها و یا مایعات می‌شود. ناگفته نماند که برای تولید شیرهای برقی از متریال‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها برنج و آلیاژ هستند. در بسیاری از موارد ممکن است که داخل شیر و یا اطراف آن مواد خورنده‌ای وجود داشته باشد که در این شرایط شیر برقی دچار آسیب می‌شود؛ در این صورت لازم است شیر برقی را با متریالی همچون استیل بسازند.

ولتاژ کاری که برای شیر برقی 2-2 ظر گرفته‌اند برای جریان‌های DC برابر است با 24V، و میزان ولتاژی که برای جریان‌های AC در نظر گرفته‌اند برابر با 220V است که حداکثر فشار آن برابر 7 بار است. شیر برقی 2 به 2 به دو مدل نرمالی اپن و نرمالی کلوز طراحی می‌شود که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند.

این مدل شیر برقی از کاربردهایی همچون تخلیه آب گیری مخازن مختلف در بسیاری از صنایع، کنترلر سیلندرها و سیال وارد شده به موتور، کنترل یک شیر صنعتی بزرگ‌تر، ماشین لباسشویی صنعتی، سیستم‌های آبپاشی اتوماتیک و صنعتی و غیره برخوردار است. مزیت‌هایی که برای این شیر برقی می‌توان نام برد سرعت بالا در قطع و وصل عبور سیال‌ها، جریان برق مصرفی بسیار اندک، قابلیت اطمینان بالا، سرویس دهی طولانی، طراحی یکپارچه، نصب و راه اندازی بسیار آسان‌، قابلیت کنترل عملکرد از راه دور و… هستند.

کاربرد شیر برقی 2-2

شیر برقی 2/2 یا سلونوئید ولوها برای کنترل سرعت جریان، در موتورها و سیستم هایی که با سیال و هوا کار می کنند، مورد استفاده بسیار قرار میگیرند. از جمله این سیستم ها می توان به ماشین های لباسشویی، بویلرهای گازی، پمپ های هیدرولیکی، سیستم آب پاش صنعتی و اتوماتیک، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، سیستم تهویه مطبوع اشاره نمود. همچنین شما می توانید ، از شیر برقی 2/2 را برای کنترل مواردی چون هوا، گاز، بخار، نفت نیز استفاده نمایید.