صفحه مسی نقش کلیدی در انتقال انرژی به زمین دارد. این صفحات از مس ساخته شده‌اند و به صورت عمودی در چاه زمین قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که صفحه مسی باید به سیم جوش متصل شود تا انرژی به چاه زمین منتقل شود. یکی از مهمترین تجهیزات چاهی که نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان دارد صفحه مسی است. هنگام برخورد صاعقه، مقداری از انرژی وارد ساختمان می‌شود. اگر این انرژی آزاد نشود به ساختمان آسیب می‌رساند. نقش این صفحه آزادسازی این انرژی است که در چاه زمین قرار دارد، بنابراین وجود چاه ارت برای هر ساختمانی یک ضرورت است. این صفحه یکی از انواع مختلف محصولاتی است که از فرآوری فلز مس به دست می‌آید.
این صفحه علاوه بر استفاده در چاه‌های خاکی، در موارد دیگری نیز استفاده می‌شود و در برخی جاها از مس به عنوان مایع استفاده می‌شود. مانند نقاشی، آلات موسیقی، لوازم تذهیب، ساخت ظروف مسی و … همچنین دارای ابعاد مختلف با کاربردهای مختلف است، مانند ابعاد ۴۰ در ۴۰ با ضخامت ۳ میلی متر، ابعاد ۵۰ در ۵۰ و ….
صفحه مسی چاه ارت
ورق مس، یک نوع فلز بسیار کاربردی و چکش‌خوار است که از هدایت الکتریکی و حرارتی بالایی برخوردار است و مقاومت بسیارخوبی در برابر خوردگی ایجاد می‌کند. مس فلزی زیبا و همه کاره است که از هزاران سال پیش تا الآن مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی‌که مس در معرض محیط بدون پوشش قرار می‌گیرد، شروع‌ به اکسید شدن می‌کند. این نوردهی تنوع رنگی زیبایی را به شکل پتینه ایجاد می‌کند.
صفحه مسی چاه ارت نقش‌هادی الکتریسیته را دارد و جریان الکتریکی را به‌زمین منتقل می‌کند. از خطر برق گرفتگی و آسیب به افراد و دستگاه‌های الکتریکی دور می‌‌شود. این صفحات از درصد خلوص مختلف تهیه شده است. هرچه درصد خلوص مس بیشتر باشد، صفحه مقاوم‌تر و با کارایی بیشتر خواهد بود. صفحه مسی داخل چاه ارت قرار می‌گیرد و کابل‌های ارت به آن متصل می‌شوند؛ همچنین این صفحات به واسطه پیچ محکم می‌شوند و امکان خوردگی در آن‌ها کاهش می‌یابد.
ابعاد صفحه مسی
این صفحات در انداره و ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شود و کاربردهای مختلفی دارد. صفحه ارت ۳۰*۳۰ سه میلی‌متری در حقیقت یک صفحه‌ی مربعی مسی است که در سیستم اتصال به زمین استفاده می‌شود. این صفحات به یک سیم مسی جوش داده شده و سپس در داخل چاه ارت قرار می‌گیرد، در نهایت بار اضافه تولید شده به واسطه وسایل الکتریکی به سیم مسی و سپس از سیم به صفحه‌ و از آن به زمین منتقل شده و ولتاژ اضافی در زمین تخلیه می‌شود.

صفحه ارت ۳*۳۰*۳۰ با خلوص ۹/۹۹ درصدی تولید شده و به همین علت از رسانایی بالایی برخوردار است و می‌تواند جریان برق را به خوبی منتقل کند.

انواع صفحه مسی از لحاظ ابعاد مختلف عبارتند از:

نوع اول: صفحه 30*30*5 میلی‌متر: نقش اصلی آن در سیستم‌ها این است که به علت هادی الکتریسیته بودن می‌تواند جریان‌های الکتریکی حاصله را از طریق میله ارت مسی به زمین انتقال دهد.

نوع دوم: صفحه 30*30 *3 میلی‌متر: مثل نوع اول، این نوع نیز به صورت مربعی شکل می‌باشد.

نوع سوم: صفحه 40*40 *3 میلی‌متر: این مورد در راه‌اندازی سیستم ارت کاربرد داشته و به نوعی هادی در سیستم ارت محسوب می‌شود.

نوع چهارم: صفحه 5×40×40 میلی‌متر: 40×40 دارای بدنه‌ای مربع شکل با طول و عرض 40 و ضخامت 5 میلی‌متر است که می‌تواند در سیستم ارت ساختمان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

نوع پنجم: صفحه 50*50 *3 میلی‌متر: به عنوان تیغه الکتریکی در چاه‌های ارت حفر شده می‌باشد.

نوع ششم: صفحه 5×50×50 میلی‌متر: 50×50 با ضخامت 5 میلی‌متر می‌تواند به عنوان هادی ارت مورد استفاده قرار گیرد.

نوع هفتم: صفحه‌ 3×60×60 میلی‌متر

نوع هشتم: صفحه‌ ارت 5×60×60 میلی‌متر

نوع نهم: صفحه 3×70×70 میلی‌متر

نوع دهم: صفحه 5×70×70 میلی‌متر
صفحه مسی اتمایز
صفحه مسی ارت اتمایز آکان، به‌صورت مربع طراحی شده است و در ابعاد و‌اندازه‌های مختلف تولید شده است. صفحه مسی اتمایز با قطر 5 تا 3 میلی متر تولید می‌شوند. این صفحه‌ها دارای روکش 200 الی 250 میکرون مس بوده و برای تولید آن از مس با خلوص بالا استفاده می‌شود، لذا کارایی صفحه ارت اتمایز مانند سایر صفحه‌های مسی است. این صفحه‌ها دارای مغزی فولاد و روکش مس هستند و حداکثر ابعاد آن 60 سانتی‌متر در 60 سانتی‌متر است. از مزایای صفحه ارت اتمایز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

» قیمت مناسب: این صفحه از قیمت مناسب برخوردار است و در ابعاد و‌اندازه‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند.

» عدم باز شدن مغزی فولادی جوش خورده: صفحه مسی اتمایز به‌گونه ای طراحی شده است که از جوش مس به فولاد بهره‌مند و مغزی فولادی جوش خورده، به‌هیچ عنوان باز نمی‌شود.

» خلوص روکش مس بیش از 99 درصد: میزان خلوص روکش مس بیش از 99 درصد است و از مقاومت بالا برخوردار است.

» انتقال جریان توسط صفحه ارت: توسط صفحه ارت، انتقال جریان به‌خوبی انجام می‌شود و نسبت به صفحه ارت اتمایز بهتر از صفحات ارت ریخته‌گری است.