سیم و کابل مفتولی یا زمینی یکی از انواع سیم و کابل‌ها است . سیم مفتولی یا سیم خشک دارای یک رسانای واحد است که با یک لایه عایق PVC محافظت می‌شود و در ساختمان‌سازی کاربرد دارند. این نوع سیم در سیم‌کشی داخلی انواع تابلو برق و توزیع کننده‌های برق نیز استفاده می‌شود. خوب است بدانید که نصب این سیم در زیر گچ و داخل لوله مجاز می‌باشد.


کاربرد کابل مفتولی


یکی از مهم ترین کاربردهای کابل مفتولی استفاده از آن برای انتقال جریان برق است. از این نوع کابل در برق NYY که به اختصار کابل برق هم می گوییم برای اتصال دو یا چند وسیله و انتقال سیگنال های الکتریکی بین آنها استفاده می شود. کابل‌ مفتول برق NYY از خود یک میدان الکترو مغناطیسی تابش می کنند، تابش این میدان بر روی سایر کابل هایی که اطراف سیم NYY باشند تاثیر منفی گذاشته و در نحوه انتقال سیگنال و کار آنها تداخل ایجاد می کند.


 به همین منظور و برای جلوگیری از تابش میدان الکترو مغناطیسی کابل NYY از چندین راه مختلف استفاده می کنند. اولین روش استفاده از کابل مفتول برای مسیرهای کوتاه و کم بوده که متاسفانه نمی توان آن را در هر شرایطی به کار برد. در روش دوم که بهترین روش جایگزین هم هست  و به آن روش طراحی محافظ می گویند، کابل های NYY را شیلد دار کرده و با اطمینان خاطر در هر طول مسیری از آن استفاده می کنند.


روش دیگر استفاده از هندسه کواکسیال در طراحی کابل NYY است. استفاده از این روش برای کاهش اثرات میدان مغناطیسی در فرکانس های پایین است. روش آخر هم استفاده از دو سیم با طول متناوب برای جلوگیری از تابش میدان مغناطیسی در کابل مفتول برق است.  داشتن طول متناوب برای دو سیم مفتول باعث ایجاد ولتاژ متضاد در طول کابل و از بین رفتن اثر میدان مغناطیسی موجود می شود. هر کدام از روش های گفته شده مزایا و معایب خاص خود را دارد و با توجه به نوع کاربرد کابل مفتول NYY می توان آنها را به کار برد.


تشخیص کابل مفتولی با کیفیت


از آنجا که بیشترین کاربرد سیم و کابل برای انتقال جریان های الکتریکی و برق است، باید از کیفیت ساخت کابل مورد نظر اطمینان کافی را داشته باشیم. چرا که در صورت استفاده از کابل بی کیفیتی که سطح مقطع واقعی آن از سطح مقطع استاندارد کمتر باشد جریان عبوری از کابل کمتر می شود. جریان عبوری کمتر به منزله افزایش حرارت در کابل NYY و از بین رفتن روکش های کابل، بروز اتصال کوتاه و آسیب به اتصالات و دستگاه هاست. این آسیب هنگامی که دسترسی به کابل کشی امکان پذیر نباشد بیشتر خود را نمایان می کند.


روش های زیادی برای شناسایی کابل مفتول با کیفیت از نوع بی کیفیت آن وجود دارد. در ادامه به معرفی برخی از این روش ها برای راهنمایی بیشتر به شما می پردازیم:


اگر کابل مفتول NYY را از سطح مقطع آن برش بزنیم، اول اینکه هادی سیم باید در مرکز قرار گرفته باشد (سنتر بودن هادی)، دوم اینکه ضخامت و قطر غلاف کابل در همه جا برابر باشد (سنتر بودن سیم ها)


هادی به کار رفته در کابل مفتول نیمه افشان  که عموما هم از جنس مس است باید ویژگی هایی از جمله آنیل بودن مس استفاده شده، شفافیت و انعطاف پذیری کامل و نداشتن اکسید در سیم های مورد استفاده در کابل را داشته باشد.


در هر سطح مقطعی طبق استانداردهای موجود به اندازه کافی از هادی استفاده شده باشد چرا که کم بودن هادی باعث کاهش مقاومت کابل و زیاد بودن هادی باعث هدر رفتن فلز مس می شود. صاف بودن سطح بیرونی کابل مفتول ، اگر سطح سیم یا کابل، موج دار و دارای فرورفتگی و برآمدگی باشد از نوع مرغوبی نیست.