استخر یکی از محل‌هایی است که برای تفریح و سرگرمی، به خصوص در فصل تابستان، بسیار محبوب است. اما برای ساخت و نگهداری یک استخر، نیاز به تجهیزات و لوازم مختلفی دارید. در ادامه به بررسی تجهیزات استخر می‌پردازیم:


بدنه استخر: بدنه استخر به عنوان سازه‌ای اصلی استخر به کار می‌رود. این تجهیزات باید از جنس مناسبی باشند که تحمل وزن آب و فشار آن را بتوانند تحمل کنند. انواع مختلفی از بدنه استخر وجود دارد که می‌توانید بر اساس نیاز خود از آنها استفاده کنید.


پمپ و فیلتر استخر: پمپ و فیلتر استخر برای تصفیه و گردگیری ذرات ناخالص و آلودگی‌های آب استخر به کار می‌رود. این تجهیزات می‌توانند در انواع و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشند که باید بر اساس اندازه و عمق استخر انتخاب شوند.


تجهیزات امنیتی استخر: برای ایمنی استخر، نیاز به تجهیزاتی مانند پوشش استخر، زنجیر استخر، تابه‌ی نجات و ... دارید. این تجهیزات می‌توانند در مواردی که استخر خالی باشد، به عنوان محافظت برای کودکان و حیوانات خانگی نیز مفید باشند.


نورپردازی: نورپردازی یکی از تجهیزات استخر است که برای تزیین و زیبایی دادن به استخر استفاده می‌شود. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید شب‌ها در استخر آب بازی کنید و از دیدن منظره‌ی زیبای آن لذت ببرید.


پمپ‌های تصفیه استخر


قلب سیستم تصفیه آب استخر، پمپ آن است. پمپ تصفیه استخر، آب خروجی از سیستم تخلیه را از فیلتر عبور داده و مجددا به کاسه استخر باز می گرداند. قبل از پمپ، یک صافی فلزی قرار دارد تا برگ و آشغال‌های احتمالی باقیمانده که ممکن است باعث از کار افتادن و یا صدمه دیدگی پمپ شود را جمع کند.


پمپ‌های تصفیه آب استخر را می توان از مهم ترین و الزامی ترین لوازم استخر به شمار آورد؛ بدون شک خرید و نصب این تجهیزات استخر باید در اولویت طراحان و سازندگان قرار گیرد، چرا که وجود مابقی لوازم استخر تحت الشعاع نصب و اجرای این دستگاه‌ها قرار می گیرند.
آب استخر باید در یک سیستم تصفیه سیرکوله شود تا کثیفی و آلودگی آن از بین برود. در یک مدل طراحی مرسوم، آب از دو یا چند خروجی کف استخر و چند اسکیمر که دور تا دور بالای استخر تعبیه شده توسط مکش پمپ تصفیه استخر جمع آوری گردیده و به سمت پمپ و سپس فیلتر تصفیه آب استخر هدایت می شود.


تجهیزات ضدعفونی استخر


علاوه بر فیلتر نمودن ذرات معلق موجود در آب، می بایست برای توازن شیمیایی آب نیز، مواد شیمیایی به آن تزریق نمود:

 

عوامل بیماری زای خطرناکی مثل باکتری در آب وجود دارند. استخر، مکان خوبی برای انتقال میکروارگانیسم‌های بیماری زا از یک فرد به فرد دیگر می باشد.


همچنین آب با توازن شیمیایی نادرست می تواند به قسمت‌های مختلف استخر صدمه وارد کند. همچنین توازن شیمیایی نامناسب آب می تواند سبب تحریک پوست و چشم شود.


پس باید یک سیستم ضدعفونی برای از بین بردن این عوامل بیماری زا وجود داشته باشد. ضد عفونی کننده متداول استخرها، کلر می باشد که بصورت ترکیبات شیمیایی "هیپوکلریت کلسیم" (جامد) و "هیپوکلریت سدیم" (مایع) وجود دارد. وقتی ماده جدید یا آلودگی وارد آب می شود، کلر بصورت ترکیبات شیمیایی مختلف از جمله "اسید هیپوکلرو" با آنها واکنش نشان می دهد. اسید هیپوکلرو، باکتری‌ها و عوامل بیماری زا را بوسیله تخریب ساختار آنزیم‌های آنان از بین می برد.


در بین لوازم و تجهیزات استخر، تجهیزات ضد عفونی استخر، از مواردی به شمار می روند که باید همواره خریداری شوند و مصرف کننده به طور کامل باید از سلامت این دستگاه‌ها اطلاع داشته باشد.


تجهیزات ضدعفونی آب استخر شامل:


کلر زن خطی، پمپ تزریق اتاترون، دوزینگ پمپ‌ها، قرص کلر، تست کیت، افزایش دهنده PH آب استخر، کاهش دهنده PH آب استخر


جاروی استخر


جاروی استخر از وسایل جانبی برای تمیز نگه داشتن آب استخر می باشد، که وظیفه جمع آوری و پاک سازی مواد معلق سنگین و ته نشین شده در آب استخر را بعهده دارد. با استفاده از جاروی استخر دیگر لازم نیست به علت جلبک گرفتن دیواره‌ها و کف استخر و هرنوع آلودگی ته نشین شده که توسط کفشور جمع آوری (در استخرهایی که دارای مدار تصفیه میباشند) نگردیده، آب استخر را خالی کنید.


سه نوع متفاوت از جاروهای استخر عبارتند از:


جاروی دستی


جاروی دستی استخر در دو مدل بدون فیلتر تصفیه (نوع مدار باز که در آن آب کشیده شده توسط جارو و مجدداً بصورت مستقیم به استخر باز گردانده نمی شود بلکه این آب به اسکیمر وارد شده و پس از فیلتر شدن به استخر باز می گردد (و در صورت نبودن اسکیمر و سیستم تصفیه استخر به فاضلاب، دور ریز، باغچه و ... هدایت می شود) نوع دیگر جاروی دستی استخر به همراه فیلتر تصفیه (نوع مدار بسته که در آن آب کشیده شده از استخر بوسیله پمپ جارو به فیلتر که معمولاً شنی میباشد و بر روی شاسی جاروی دستی نصب گردیده شده و پس از تصفیه میتوان آب را مجدداً به استخر بازگرداند) نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


جاروی نیمه اتوماتیک


کافیست این جارو را به پمپ تصفیه یا اسکیمر استخر متصل نموده و در کف استخر خود قرار دهید تا با استفاده از پمپ و نیروی کششی آن جارو به تمامی نقاط استخر حرکت کرده (به صورت دینامیکی) و از قسمت زیرین خود که برای جمع کردن آلودگی‌ها و ذرات ته نشین شده استخر میباشد تمامی ذرات را جمع کرده و بعد از انجام کار آن را از استخر بیرون آورید.


جاروی رباتیک


جاروی استخری رباتیک با عملکرد هوشمند و جالب علاوه بر دارا بودن موتوری قوی (پمپ)، دارای بدنه ای سبک و قابل حمل می باشند و به صورت اتوماتیک روی سطوح عمودی و افقی در کف و دیواره‌های استخر حرکت کرده و بدون نیاز به اوپراتور عملیات پاک سازی را روی سطوح استخر انجام میدهند. جاروهای رباتیک و هوشمند با طراحی خاص و استفاده از شنی مکنده به جای چرخ، قابلیت حرکت اتوماتیک و تمیز کردن کف و دیواره استخر را دارند، همچنین با مکش آب کف و دیواره استخر به درون خود و تصفیه آن بوسیله فیلترهای کارتریج داخلی و فرستادن مجدد آب به داخل استخر، مانع از به هدر رفتن آب می شوند.