به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر می‌گویند که علاوه بر اعلام حریق می‌تواند محل دقیق حریق را هم مشخص کند. تمام عناصری که در این سیستم‌ها استفاده شده است (آژیرها، شستی‌ها، آشکار سازی‌ها) از طریق یک آدرس یا یک کد مشخص شده‌اند. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر این توانایی را دارد که با شناسایی آدرس المان‌ها محل دقیق آتش را نشان دهد و سپس آژیرها را به صدا در بیاورد.

سیم کشی این سیستم‌ها معمولا به صورت حلقوی یا همان loop است و نسبت به سیستم‌های متعارف از مشخصات فنی و قابلیت‌ها بالاتری برخوردار هستند. برای مثال می‌توان گفت که سرعت تشخیص حریق در آن‌ها به نسبت بالاتر است و در عین حال نگهداری آن راحت‌تر است. این سیستم این امکان را برای شما فراهم می‌کند که روی ورودی‌ها و خروجی‌ها کاملا نظارت داشته باشید. در واقع استفاده از سیستم‌های اعلام حریق برای مکان‌ها و فضاهای بزرگ استفاده می‌شود. برای مثال برای برج‌ها، مراکز خرید، ساختمان‌های چند طبقه و… گزینه‌های بسیار مناسبی است. در حالت کلی سیستم‌های آدرس پذیر گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به سیستم‌های متعارف هستند چرا که سرعت تشخیص بالاتری دارند و در نهایت آسیب‌ها و تلفات کمتری هم از آن‌ها دیده شده است.

حتی هزینه استفاده از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر کمتر است و حتی به راحتی نصب می‌شود و زمانی زیادی هم برای نصب آن احتیاج نیست. این سیستم‌ها از قابلیت اطمینان بیشتری هم برخوردار هستند چرا که احتمال قطع ارتباطات در آن‌ها بسیار کمتر است. 
اعلام حریق آدرس پذیر چیست ؟
سیستم اعلام حریق آدرس پذیر در دسته سیستم‌های اعلام حریق اتوماتیک قرار دارد. این سیستم‌ها رفتار هوشمندانه‌ای در کشف حریق دارند. منظور از رفتار هوشمندانه این است که سیستم‌های مذکور پس از تشخیص آتش سوزی و اطلاع رسانی به افراد، آژیرهای خطر را به صدا درمی‌آورند، با نزدیک‌ترین مرکز آتش‌نشانی تماس برقرار می‌کنند، تابلوهای خروج اضطراری را روشن می‌نمایند، قفل درهایی را که لازم است در حین حریق گشوده باشند باز می‌کنند یا درهایی را که بایستی بسته باشند قفل می‌نمایند و سیستم اطفای حریق را فعال می‌کنند.

همان‌طور که از نام سیستم‌ اعلام حریق آدرس پذیر برمی‌آید، این سیستم‌ها قابلیت آدرس‌دهی به اجزای تشکیل دهنده خود دارند. اصلی‌ترین جزء هر سیستم که به منزله فرمانده سیستم می‌باشد، تابلوی کنترل آن است و هر دستگاهی که به تابلوی کنترل سیستم متصل است، یک کد منحصر به فرد دارد که نشان‌دهنده آدرس و محل آن دستگاه است. در هنگام بروز حادثه آتش سوزی، تابلوی کنترل با استفاده از آدرس‌ دستگاه‌هایش به آتش‌نشان‌ها کمک می‌کند تا محل حریق را شناسایی کنند و حتی نشان‌ می‌دهد که کدام دستگاه سیستم دچار حریق شده‌است. این ویژگی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر منجر به کاهش زمان جست‌وجو برای مکانیابی آتش سوزی، نجات جان افراد محبوس در فضای حادثه و کاهش تلفات مالی گردیده‌است.