دستکش ایمنی عایق برق برای مصارف صنعتی برق و کارگاهی به کار می رود . از آنجایی که دست ها یکی از مهمترین اعضای کمکی بدن هستند و حفاظت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین انتخاب دستکش ایمنی ، مناسب با فعالیتی که انجام می دهید از الزامات شروع به کار است . زیرا هر دستکش برای عملیاتی ساخته شده و دست را از آسیب های خاصی حفاظت می کند بنابراین باید اطلاعات لازم درباره دستکش مناسب با فعالیت و استاندارهای لازمه را داشته باشید .


دستکش های عایق برق در سه دسته زیر قرار می گیرند :


عایق فشار ضعیف
عایق فشار متوسط
عایق فشار قوی


دستکش های عایق برق از مواد عایق و نارسانا ساخته شده که غالبا لاستیکی بوده  جنس دستکش ایمنی باید از جنس لاستیک یا الاستومر مصنوعی یا پلی وینیل کلراید باشد . دستکش‌های لاستیکی عایق، به منظور حفظ جان افراد برق کار که به هنگام کارکردن در محیط هایی که با وسایل الکتریکی و کانال های برق در ارتباط است و در معرض خطر برق گرفتگی قرار دارند استفاده می شوند .


دستکش‌های لاستیکی عایق پس از هربار مصرف باید طبق ضوابط  توسط افراد  بررسی و کنترل شوند و جهت استفاده مجدد آماده شوند. این دستکش ها با جریان متناوب یا مستقیم جهت عایق بودن مورد تست و آزمایش قرار می گیرند . گاه این دستکش عایق لاستیکی با دستکش های چرمی به عنوان روکش استفاده می شوند


دستکش های ضد برق دارای کلاس های زیر می باشند :


کلاس 00 دارای مقاومت الکتریکی 2.5 کیلو ولت
کلاس 0 دارای مقاومت الکیتریکی 5 کیلو ولت
کلاس 1 دارای مقاومت الکتریکی 10 ولت
کلاس 2 دارای مقاومت الکتریکی 20 ولت
کلاس 3 دارای مقاومت الکتریکی 30 کیلو ولت
کلاس 4 دارای مقاومت 40 کیلو ولت


نحوه ی نگهداری از دستکش عایق برق


 همانطور که قبلا اشاره کردیم دستکش برقکاری باید در یک مکان خشک و خنک به دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری شود. دستکش ها نباید تا شوند. و همچنین دور از رطوبت و هر گونه مواد شیمیایی قرار گیرند. دستکش ها به صورت یک جفت در کیسه باید به‌صورت آویزان نگهداری شوند و از گذاشتن آن ها بر روی زمین باید جلوگیری نمود. تا خوردگی دستکش می‌تواند منجر به ترک خوردگی و کاهش عمر مفید آن گردد.


 در تماس دستکش با آب و یا بعد از شستشو باید به طور کامل خشک شود و یا با پوشش های ضد رطوبت آغشته گردد.  کار با برق بسیار خطرناک بوده اما با استفاده از دستکش عایق برق مناسب و دیگر تجهیزات محافظتی، می تواند از خطرات و آسیب‌ها جلوگیری کرده و در صورت بروز حادثه، آسیب ها را به حداقل رساند.


 در ابتدا تجهیزات مناسب انتخاب شده و به بهترین شکل ممکن باید نگهداری شود، و به طور دوره ای باید تست و ارزیابی گردد. همیشه ایمن بودن بهتر از تاسف خوردن است!


آزمایش و تست دستکش برقکاری


 مهمترین نکته ای که هنگام خرید و انتخاب دستکش عایق برق باید در نظر داشت این است که آن ها باید با تمام استانداردهای ایمنی بین المللی و ملی مطابقت داشته باشند.

 بعد از چک کردن این موضوع، مهم است که قبل از استفاده از تجهیزات بار ها و بارها تست شوند. روش آزمایش و بازرسی از دستکش های ضد برق گوناگون می باشد. برای دستکش های برق قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می تواند قدرت عایق دستکش و کاهش دهد. لذا به همین دلیل لازم است که دستکش در یک مکان خشک و خنک نگهداری شود.

 افرادی که از دستکش استفاده می نمایند، باید به صورت مرتب و دوره‌ای دستکش ها را از نظر سوراخ شدن و سایر نواقص بررسی نمایند. برخی از تولیدکنندگان با تهیه دستکش به صورت دو رنگ مختلف این روند بررسی را راحت‌ تر می نمایند. در صورت خراب شدن لایه بیرونی کاربر به راحتی تغییر رنگ دستکش بیرونی، را از لایه داخلی تشخیص می دهد.