نام HDMI چکیده‌ی جمله‌ی High Definition Multimedia Interface است که برگردان و معنی آن به فارسی را می‌توان «رابط چندرسانه‌ای با چگونگی (کیفیت) بالا» دانست. هم دستگاه گیرنده و هم دستگاه فرستند باید به فناوری و تکنولوژی HDMI مجهز باشند (HD یا فول HD) تا صدا و تصویر غیرفشرده با کیفیت بسیار بالا ارسال گردد. بیش‌تر دستگاه‌های امروزی دارای فناوری hdmi بوده و می‌توان گفت ارتباط کابل HDMI جایگزین کابل‌هایی مانند S-Video و دی وی آی DVI شده اند.

قیمت و کیفیت کابل اچ دی ام آی

کابل‌ hdmi انواع گوناگونی دارند که با قیمت و کیفیت و ورژن‌های گوناگون عرضه می‌شود. همچنین فروش کابل HDMI در فروشگاه تخصصی کوشا الکتریک در متراژ‌های گوناگون کابل 1 متری ، 2 متری ، 3 متری ، 5 متری ، کابل 10 متری HDMI ، کابل 20 متری اچ دی ام آی و .. است.

اولین موردی که قبل از خرید کابل HDMI باید توجه داشته باشید، نوع پورت دستگاه هایی است که می خواهید باهم متصل کنید. کانکتور های اچ دی ام ای انواع مختلفی دارند که پر کاربرد ترین های آنها اشاره می کنیم.

  • کانکتور Type-A: همان کابل hdmi معمولی می باشد که در اکثر دستگاه های نمایش تصویر به کار رفته است.
  • کانکتور Type-C: این سیم به مینی اچ دی ام ای معروف است و بیشتر در دوربین های فیلمبرداری استفاده می شود.
  • کانکتور Type-D: نام دیگر آن میکرو اچ دی ام ای می باشد و این پورت در برخی از دوربین های دیجیتال، تبلت های کوچک و گوشی های اندرودی میکرو usb به کار می رود.

متراژ

همانند هر کابل انتقال صدا و تصویر دیگر، هر چه طول سیم بیشتر باشد در هنگام انتقال تصویر بر روی کیفیت اثر معکوس می گذارد و می تواند باعث ایجاد نویز و کاهش کیفیت صدا و تصویر شود. البته این مشکل در کابل های با متراژ بیش از 15 متر مشهود تر است. اما برای مقابله با آن راهکاری وجود دارد و استفاده از کابل های فعال می باشد. این سیم ها در داخل خود یک چیپ پردازشگر دارند که جهت حفط کیفیت سیگنال و جلوگیری از نویز به کار رفته است. همانطور که مشخص است هر چه طول سیم افزایش پیدا کند، قیمت آن هم بالاتر می رود. بنابراین اگر دو دستگاهی که می خواهید با کابل HDMI متصل کنید در جای ثابتی قرار دارند، به میزان اندازه فاصله بین دو دستگاه سیم تهیه کنید و نیازی به خرید کابل بلندتر نمی باشد.