کاربرد سیم ارت در سیم کشی ساختمان چیست؟

کاربرد سیم اتصال به زمین در سیم کشی ساختمان و وسایل الکتریکی

معمولا در سیم‌کشی‌های ساختمان نظیر پریزها از سیم ارت استفاده می‌شود. این سیم در صورت بروز آسیب‌دیدگی سیم فاز از امکان وقوع اتصال و سوختن سیم‌کشی ساختمان جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر سیم اتصال به زمین نقش سیم منفی را ایفا کرده و انرژی الکتریکی موجود در سیم مثبت را به سمت خروجی هدایت می‌کند. به همین خاطر است که امروزه استفاده از سیستم ارت را استانداردی برای سیم‌کشی ساختمان‌ها قرار می‌دهند تا وقوع مشکلاتی نظیر جریان الکتریکی اضافی یا اتصال برق را تا حد زیادی کاهش دهند.

 

نکات ایمنی در خصوص استفاده از سیم ارت

پس از اینکه با مباحثی نظیر سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدیم. باید نکات ایمنی هنگام استفاده از آن را هم به خوبی بشناسیم. این نکات عبارت‌اند از:

  • در صورت وجود هرگونه آسیب‌دیدگی در عایق سیم و برخورد آن با بدنه دستگاه، از تماس مستقیم با بدنه فلزی بپرهیزید. زیرا احتمال خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی وجود دارد.
  • برای بالاتر بردن سطح ایمنی دستگاه، مطمئن شوید که وسیله برقی شما به زمین متصل شده باشد.
  • اگر از وضعیت اتصال به زمین دستگاه‌های الکتریکی خود مطمئن نیستید، بهتر است از کارشناسان و افراد حرفه‌ای درخواست کنید تا سیستم مربوطه را بررسی کنند و به هیچ‌وجه خودسرانه عمل نکنید.
  • ایجاد و اجرای سیستم ارتینگ ساختمان را به افراد متخصص در این زمینه واگذار کنید. چراکه اتصال نادرست سیم ارت ممکن است خطرات زیادی را در پی داشته باشد.