در صنایع پیشرفته امروز، انواع لوازم ایمنی و حفاظت فردی استفاده گسترده ای دارند و بکار گیری آنها الزامی است. به جهت اینکه حفظ سلامتی و امنیت کارکنان اهمیت نخست را دارد ، وزارت کار نیز تاکید خاصی بر روی این موضوع دارد. خرید لوازم ایمنی فردی را می توان به 8 دسته اصلی تقسیم بندی کرد:

کلاه ایمنی ، عینک ایمنی ، گوش گیر صدا ، ماسک تنفسی شیمیایی ، دستکش ایمنی ، لباس کار ، کمربند ایمنی و کفش ایمنی .

صد البته این هشت گروه خود شامل 2 یا چند زیر گروه نیز می شوند که انواع مختلف محصولات آن گروه را در بر می گیرند. اما بطور مختصر و جهت آشنایی کلی ، گروهها و زیرگروهها را نیز برایتان ذکر می کنیم:
کلاه ایمنی  شامل دو زیر گروه کلاه ایمنی کارگری و کلاه ایمنی مهندسی می شود. عمده تفاوت این دو گروه در کیفیت محصول است و البته قیمت.

عینک ایمنی  شامل پنج زیر گروه است : عینک آزمایشگاهی ، عینک سنگزنی ، عینک آفتابی ، عینک جوشکاری و ماسک جوشکاری. دو گروه اول از نظر ظاهری مشابه هستند.

فقط عینک سنگزنی معمولا کمی ساده تر و صنعتی ترست.عینک آفتابی نیز در برابر نور شدید آفتاب در محیط های باز پروژه ها کمک حال است. عینک جوشکاری در حین عملیات جوش بکار میرود.

ماسک جوشکاری نیز همان کاربری عینک جوشکاری را دارد . فقط تمام صورت را می پوشاند. البته در بخش ماسک نمی آید چون به تنفس ربطی ندارد.

گوش گیر  شامل دو زیر گروه گوشی ایرپلاگ و گوشی ایرماف می شود. اولی داخل گوش قرار می گیرد و دومی مانند هدفون روی گوش می ماند.

ماسک شیمیایی  شامل چهار زیر گروه ماسک شیمیایی نیم صورت ، ماسک شیمیایی تمام صورت ، فیلتر شیمیایی و ماسک گردوغبار می شود. گروه آخر هم شامل ماسک فیلتردار یا سوپاپ دار می شود و هم ماسک سه لایه پزشکی یکبار مصرف. این مورد آخری با یک طراحی جدید ماسک سه بعدی نیز خوانده می شود.

لازم به ذکرست در این میان ماسکهای شیمیایی نیم صورت و تمام صورت هیچ مدل داخلی ندارند و همگی وارداتی و عمدتا ا برندهای معتبر جهانی مانند 3M , Honeywell , Drager , … هستند.

دلیل این امر تکنولوژی بالای تولید فیلترها شیمیایی و ماسکهای شیمیایی است که در انحصار کشورهای پیشرفته مانند آلمان و آمریکا می باشد. البته کشورهای دیگری هم مانند ایتالیا هستند که در این عرصه فعالند ولی از لحاظ به پای آلمان و آمریکا نمی رسند. از جمله محبوبترین ها می توان به ماسک دراگر ، ماسک تری ام و ماسک هانیول اشاره کرد.

دستکش ایمنی  شامل پنج گروه دستکش کارگری ، دستکش ضد برش ، دستکش شیمیایی ، دستکش جوشکاری و دستکش عایق برق می شود. گروه اول بیشتر محصولات ساده و عمومی را در بر می گیرد.

مانند دستکش کف دوبل ، دستکش خالدار ، دستکش کف مواد ، دستکش بافتنی و دستکش لاستیکی. دستکش شیمیایی شامل دستکش ضدحلال و دستکش ضد اسید می شود. دستکش جوشکاری هم دستکش آرگون و هم دستکش جوشکاری چرمی را در بر می گیرد.

لباس کار  شامل پنج گروه لباس کار یکسره ، لباس کار دوتکه ، روپوش و جلیقه ، پوشاک پرسنلی و پوشاک زمستانی می شود. گروه اول لباس یکسره و دوبنده و لباس یکسره ضد اسید را شامل میشود. گروه دوم شامل لباس دوتکه کارگری و مهندسی می باشد.

گروه سوم انواع روپوش کار آزمایشگاهی و کارگاهی و همینطور جلیقه شبرنگ و پیش بند ضد اسید و پیش بند پلاستیکی را در خود دارد.گروه چهارم شامل تی شرت و اقلام پرسنلی است و گروه پنجم پوشاک زمستانی مانند بادگیر شلوار ضدآب ، کلاه زمستانی گرم و دستکش گرم زمستانی است.

کمربند ایمنی  شامل سه گروه کمربند هارنس ، کمریند سیم بانی و اقلام جانبی می باشد. همگی از نوع کمربند ایمنی کار در ارتفاع می باشند.

کفش کار  شامل 5 گروه است: کفش کار تولید داخل ، کفش وارداتی ، کفش اینی مهندسی ، کفش پرسنلی و چکمه لاستیکی…