هدف از BMS و سیستم ها و تجهیزات هوشمند ساختمان، ایجاد آسایش و امنیت برای ساکنان ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری است. اما زیر سیستم های هوشمند بسیار گسترده بوده و نحوه پیاده سازی و ارتباط بین آنها پیچیده است. هر یک از تجهیزات هوشمند ساختمان نیز در زیر مجموعه این زیرسیستم ها گنجانده شده است.

در محتوای زیر سعی داریم برخی از زیرسیستم ها و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان و BMS را معرفی کنیم.

سیستم های امنیتی ضد سرقت و کنترل تردد ساختمان

افزایش تعداد ساختمان‌ها، منازل و ادارات، ضرورت حفاظت از آنها با فناوری‌های هوشمند و کارآمد مدرن را نشان می‌دهد. این سیستم ها شامل دو بخش فرستنده و گیرنده می باشد. با داشتن قسمت گیرنده، کاربر می تواند از هر گونه تهدیدی مطلع شود. قسمت فرستنده را نیز می توان در نزدیکی اشیاء قیمتی که قصد محافظت از آنها را داریم قرار داد. به عنوان مثال، سیستم های مادون قرمز در نزدیکی چنین اجسامی نصب می شوند که به محض انجام حرکات در اطراف فرستنده، سنسورها متوجه آن شده و از طریق گیرنده پیام هشداری را برای کاربر ارسال می کنند.

همچنین می توانید از کلیدهای مغناطیسی (کلیدهای خواندن) در کنار درها و پنجره ها استفاده کنید. به محض باز شدن در یا پنجره، این سوئیچ ها عمل می کنند و هر زمان که آلارم وجود داشته باشد، آلارم فعال شده و از طریق صفحه گیرنده به کاربر اطلاع داده می شود.

سیستم های ضد سرقت طوری طراحی شده اند که سرقت را برای سارقان بسیار دشوار (اما نه لزوما غیرممکن) کنند. نوع سیستم پیاده سازی شده اغلب به در دسترس بودن اشیا بستگی دارد. به عنوان مثال، نگهداری پول در جیب شلوار از نظر دسترسی سارق امن تر از قرار دادن آن در جیب کوله پشتی است و درجه سختی سرقت را افزایش می دهد. همزمان با پیشرفته‌تر شدن سیستم‌های ضد سرقت، روش‌های سرقت نیز متنوع‌تر شده‌اند. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در هر دو بخش، امکان دسترسی سارقان بسیار متغیر و وابسته به محیط است. به عنوان مثال درب منازل و وسایل نقلیه در شهرهای پرجمعیت در بسیاری از موارد بسته و قفل است و سرقت از آنها دشوارتر است.

سیستم های کنترل دسترسی

هنگامی که صحبت از محافظت از یک ساختمان یا کسب و کار یا ساکنان آن می شود، سیستم های کنترل دسترسی یکی از راه حل های مناسب برای این امر است. اما سیستم های کنترل دسترسی تنها به ورود و خروج افراد محدود نمی شود. این سیستم ها همچنین به محافظت از اطلاعات شما در برابر هرگونه نفوذ کمک می کنند.

سطح دسترسی این سیستم ها به نیاز شرکت بستگی دارد. چندین سیستم کنترل دسترسی برای انتخاب یک ساختمان یا محل کسب و کار وجود دارد.