عموما تعداد زوج سیم‌های کابل زوجی مخابراتی که در سیستم‌های مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند از 1 تا ۲۰۰ زوج سیم متغیر است و هر زوج  دارای رنگ بندی معینی می‌باشد که شامل رنگ‌های اصلی و رنگ‌های فرعی می‌شود. در واقع رنگ‌های بنفش، زرد، سفید، مشکی و قرمز رنگ‌های اصلی‌اند و رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای، نارنجی و سبز نیز رنگ‌های فرعی به شمار می‌روند.

از پرکاربردتربن کابل‌های مخابراتی از نظر تعداد زوج، کابل‌های دو زوج، چهار زوج، شش زوج، ده زوج، پانزده زوج، بیست زوج، بیست و پنج زوج، سی و دو زوج، پنجاه زوج، صد زوج و دویست زوج می‌باشند.

انواع کابل‌ زوجی هوایی

کابل‌های زوجی مسی تلفن به علت ساختار و کاربردهای متفاوتی که دارند در پنج گروه‌ دسته‌بندی می‌شوند و در ادامه توضیحات مختصری در خصوص هر گروه ارائه شده‌است.

  • کابل زوجی داخل ساختمان
  • کابل زوجی خارج ساختمان
  • کابل زوجی هوایی مهاردار
  • کابل زوجی کانالی
  • کابل زوجی خاکی

کابل زوجی داخل ساختمان

کابل‌های زوجی داخل ساختمان به کابل‌هایی گفته می‌شود که دارای قطر 0.5 و 0.6 میلیمتر و تعداد زوج رشته‌‍‌‌‌های 2 تا 100هستند . این نوع از کابل‌های مخابراتی دارای عایق و روکش از جنس PVC و به رنگ طوسی می باشند و همانطور که از نام آن‌ها پیداست در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل زوجی خارج ساختمان

کابل خارج ساختمانی باید از استحکام مناسبی در مقابل پرتو فرانفش (UV) برخوردار باشد. به منظور افزایش استحکام، عایق و روکش پلی اتیلن (با رنگ مشکی) برای این نوع کابل بکار برده می‌شود. کابل زوجی خارج ساختمان از 2 رشته تا 100رشته و در قطرهای 0.4 ،0.5، 0.6 میلیمتر موجود می‌باشند.

کابل زوجی هوایی مهاردار

در کابل زوجی هوایی مهاردار از مهار یا مسنجر فولادی به منظور افزایش حفاظت استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها در خطوط مخابرات هوایی کاربرد دارند و اغلب تعداد زوج رشته‌های آن‌ها از 10 تا 100 زوج با قطرهای 0.4 ، 0.6 ، 0.8 میلیمتر می باشد.

کابل زوجی کانالی

این نوع کابل‌ها برای قرار‌گیری در کانال‌ مطلوب هستند. کابل زوجی کانالی اغلب به شکل ژله فیلد (به منظور محافظت بیشتر) ساخته می‌شود. تعداد زوج رشته‌ها برای این کابل‌ها 10 تا 600 است و در قطرهای گوناگون از 0.4 تا 0.9 میلیمتر در بازار موجود می باشند.