اندازه گیری دما یک امر بسیار مهم در پروژه‌های مختلف می‌باشد. گاهی اوقات پروژه‌های عظیم تنها به دلیل کمی اختلاف دما با شکست مواجه خواهند شد. به همین دلیل است که باید هنگام اندازه گیری آن، هوشیاری لازم را به خرج داده و از دستگاه‌های مناسب برای این کار استفاده کنیم. اگر محیط در دسترس شما کنترل شده نباشد؛ ممکن است با دردسرهای فراوانی جهت اندازه گیری آن رو به رو شوید؛ اما در محیط‌های کنترل شده، کارتان ساده‌تر خواهد بود. 

جهت اندازه گیری صحیح دما، علم فیزیک به ما کمک کرده و قطعات کاربردی را در اختیار ما انسان‌ها قرار داده است. دو نمونه از این قطعات ذکر شده ترموکوپل و ترموول‌ها می‌باشند که اغلب مردم بر این باور هستند که این دو را می‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد؛ اما هر یک کاربرد مخصوص به خود را داشته و در شرایط متفاوتی استفاده خواهد شد. در ادامه مطلب هر یک را به طور کامل برایتان معرفی کرده و انواع آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد تا در این مقاله به تفاوت ترموکوپل و ترموول پی ببرید

ترموکوپل چیست

جهت بررسی تفاوت ترموکوپل و ترموول لازم است در ابتدا به تعریف هر یک از آن‌ها به طور جداگانه بپردازیم. ترموکوپل در حقیقت نوعی سنسور می‌باشد که وظیفه اندازه گیری دما را بر عهده دارد. از آن جایی که این قطعه دارای دو سیم فلزی مختلف می‌باشد؛ هنگام اتصال آن‌ها در هر نقطه به یکدیگر، دمای مورد نطر شما اندازه گیری خواهد شد. درواقع سنسور اصلی ما به گرم یا سرد کردن اتصال پرداخته و در ادامه شاهد ایجاد یک ولتاژ در مدار مورد نظر خواهیم بود که آن را اندازه دما می‌نامیم. ترموکوپل‌ها توانایی اندازی گیری طیف گسترده‌ای از دما را دارند و تا حدود دو هزار (۲۰۰۰) درجه سانتی گراد را به درستی اندازه گیری خواهند کرد. 

انواع ترموکوپل

ترموکوپل دارای یک پروب می‌باشد که سنسور آن را در خود جای می‌دهد. همچنین دارای دو فلز مختلف می‌باشد که در نهایت ترموکوپل را تشکیل می‌دهند. همچنین لازم به ذکر است که ساختار این ترموکوپل‌ها می‌تواند متفاوت باشد و نمونه‌های مختلفی را که در ادامه مطلب برایتان ذکر می‌کنیم؛ به وجود بیاورند. 

ترموکوپل نوع K

استفاده از این مورد در میان مردم بسیار شایع می‌باشد؛ زیرا دقت بالایی دارد و علاوه بر قابل اعتماد بودن، هزینه به صرفه‌ای را نیز شامل خواهد شد. دماهای حدود ۹۵ الی ۱۲۶۰ را به درستی اندازه گیری می‌کند. به همین دلیل است که کاربردهای فراوانی را در اختیار شما قرار خواهد داد. 

ترموکوپل نوع J

این مدل دارای دو فلز از جنس آهن و فلز مس نیکل می‌باشد. عموما در دماهای ۰ تا ۷۶۰ درجه سانتی گراد به خوبی عمل کرده، اما دماهای بالا را به خوبی حمایت نخواهد کرد. همچنین جهت بررسی تفاوت ترموکوپل و ترموول، باید گفت که نوع J در فضاهای خلاء نتیجه خوبی را ارائه داده و در صنایع قالب‌سازی کاربرد دارد. 

ترموول چیست

ترموول‌ها در حقیقت نوعی لوله استوانه‌ای می‌باشند که دارای انتهایی بسته هستند و جهت نگه داری سنسور دمای مورد نظر ما مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنسورهای اندازی گیری مانند ترموکوپل، باید برای زمان‌های طولانی در معرض دماهای مختلف و محیط‌های مخرب قرار گیرند. اگر این کار بدون هیچ گونه مانعی صورت گیرد؛ سنسورها از بین رفته و مشکل ساز خواهند بود. ترموول‌ها با قرار گیری میان سنسور و فضا، در واقع محیطی امن را جهت اندازه گیری صحیح دما به وجود خواهند آورد. 

انواع ترموول

در ادامه بررسی تفاوت ترموکوپل و ترموول، باید ذکر کرد که انواع مختلف ترموول‌ها با توجه به جنس ساختار آن‌ها مشخص خواهد شد. زیرا آن‌ها هستند که عملکرد، دوام و مقاومت ترموول را تعیین خواهند کرد. تیتانیوم، فولاد‌های کربنی، فولاد‌های کروم و غیره نیز جزو مدل‌های موجود در بازار می‌باشند که با توجه به فضای در دسترس و نوع سنسور خود، باید بهترین نمونه را انتخاب و خریداری کنید. 
نتیجه گیری
به طور کلی لازم است بدانید که ترموکوپل وظیفه اندازه گیری دما و ترموول وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد. در نهایت نیز با توجه به تفاوت ترموکوپل و ترموول، به انتخاب بهترین مورد بپردازید تا پروژه‌ای موفق و کارآمد را در دست داشته باشید.