تمام ساختمان‌ها چه تجاری و اداری و چه مسکونی از سیم کشی برق استفاده می‌کنند. سیم و کابل اجزای جدانشدنی از یک ساختمان محسوب می‌شوند. در کنار تمام فواید و مزایایی که استفاده از برق در اختیار ما قرار می‌دهد. عدم توجه به برخی نکات می‌تواند آتش گرفتن سیم و کابل و ضررهای مالی و حتی ضررهای جانی را به دنبال داشته باشد. از آنجاکه امروزه دلیل عمده اکثر آتش سوزی‌ها را اختلالات جریان عبوری از سیم و کابل تشکیل می‌دهد، بنابراین توجه به ایمنی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. 

استفاده از سیم و کابل‌های شیلددار، سیم نسوز، کابل نسوز، عدم اتصال تعداد زیادی از لوازم برقی به یک پریز و رعایت استانداردها در هنگام نصب و استفاده می‌تواند از بروز آتش سوزی جلوگیری کند. عدم رعایت ایمنی در سیم کشی ساختمان می‌تواند استفاده از سیم و کابل‌هایی با عایق یا هادی ضعیف و کیفیت پایین را در بر بگیرد؛ به‌علاوه نوع سیم کشی و سپردن آن به افراد غیرمتخصص و نابلد نیز خطر حریق را چندین برابر می‌کند. همیشه در رعایت استانداردها استفاده از متریال مناسب و افراد حرفه‌ای حرف اول را می‌زند. 

 

دلایل آتش گرفتن سیم و کابل

 

دلایلی بسیاری می‌توانند در به وجود آمدن حادثه آتش گرفتن سیم و کابل دخیل باشند. یکی از از این علت‌ها استفاده از تجهیزات و وسایل برقی نقص‌دار و قدیمی است. پریزهای برق، کابل‌ها و کلیدهای قدیمی و منسوخ شده و همچنین لوازم و ابزارهای برقی که کابل فرسوده دارند عوامل اصلی بروز آتش سوزی الکتریکی هستند. 

نصب لامپ و لوسترهایی که توانی بالاتر از ظرفیت مدار تغذیه دارند و استفاده از لامپ‌های آسیب دیده نیز می‌تواند در شروع حریق تاثیرگذار باشد. همچنین به کاربردن چند راهی برق غیر استاندارد بدون درنظرگرفتن ظرفیت جریان‌دهی پریز یکی دیگر از عوامل آتش سوزی به شمار می‌رود. بخاری‌های برقی به دلیل سبک بودن و قابلیت جابجایی معمولاً جای مشخصی ندارند. به همین دلیل احتمال قرارگرفتن آن‌ها در کنار پرده، فرش، مبل و هر سطحی که قابلیت اشتعال داشته باشد زیاد است. این امر سبب داغی بیش از حد سطوح و منجر به آتش سوزی می‌شود. 
 

نگهداری ضعیف
 

انجام تعمیرات غیراصولی و نگهداری ضعیف از شبکه الکتریکی و برق‌رسانی ساختمان یکی دیگر از فاکتورهایی است که در آتش گرفتن سیم و کابل نقش مهمی را ایفا می‌کند. گاهی برخی از کلیدها در مدار دچار نقص می‌شوند و نیاز به تعویض دارند. اگر به موقع به آن‌ها رسیدگی نشود می‌تواند خسارات بسیاری را به‌وجود آورد. کابل و سیم‌های برق نیاز به رسیدگی مداوم دارند و این رسیدگی از بین بردن گرد و غبار را نیز شامل می‌شود. 
 

تجهیزات و لوازم قدیمی
 

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که می‌تواند علاوه بر خسارات مالی باعث به خطر افتادن جان انسان‌ها شود عوض نکردن سیم کشی و پریزهای فرسوده و قدیمی ساختمان‌هاست. این قضیه خطرات جبران ناپذیری را با خود به دنبال خواهد داشت. همانگونه که گفته شد شبکه برقی ساختمان نیاز به رسیدگی، تعمیر و تعویض دارد. اگر در زمان اتصال دستگاهی برقی به پریز جرقه‌ای دیدید یا چراغ‌ها شروع به سوسو زدن کردند باید بدانید که کلیدها، پریزها و سیم کشی ساختمان نیاز به تعویض دارند و این زنگ خطر را جدی بگیرید.

 

عدم رعایت کدهای ایمنی
 

در ساختمان‌های مسکونی و تجاری قدیمی‌عدم رعایت کدهای ایمنی به وفور دیده می‌شود. این مورد می‌تواند عامل مهمی در به وجود آمدن حریق الکتریکی باشد. به‌کاربرده سیم‌های فرسوده و کهنه در شبکه اتصالات برق سبب می‌شود قوس الکتریکی ایجاد و آتش سوزی رخ دهد. این خطر در سیم‌هایی که تطابقی با آمپر و جریان مدار نداشته باشند از درصد بیشتری برخوردار خواهد بود. طبق استانداردهای موجود در سیم کشی با بالا رفتن سطح جریان مدار باید از سیم‌هایی با قطر بیشتر و بزرگتر استفاده نمود. 
 

تابلوهای برق و قطع کننده مدار
 

قطع کننده‌های مدار ابزارهایی هستند که در پیشگیری از آتش گرفتن سیم و کابل و حفاظت از مدار الکتریکی کاربرد دارند. این کلیدها جریان برق را در زمان ایجاد حرارت بیش از حد در مدار به صورت خودکار قطع می‌کنند و کاربرد حفاظتی در برابر جریان اضافی را دارند. این کلیدها در اثر نوسانات جریان برق، اتصال کوتاه و یا بارگذاری زیاد مدار از کار می‌افتند و نیاز به تعویض خواهند داشت. در صورت‌عدم رسیدگی به موقع تجهیزاتی که در مدار وجود دارند دچار آسیب و یا آتش سوزی خواهند شد.