فیلترها مانند یک صافی عمل می‌کنند و ذرات هوایی که از طریق آن‌ها تنفس می‌کنید را تصفیه خواهند کرد. زمانی که فیلترها رنگ خود را از دست می‌دهند یا به ذره‌های آلوده آغشته شوند، فیلتر آن‌ها باید تعویض شود. اینکه شما در چه محیطی از فیلتر استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. 
 

تغییر حالت فیزیکی؛ یکی از نشانه‌های زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی
 

زمانی که فیلترها رنگ خود را از دست می‌دهند یا به ذره‌های آلوده آغشته شوند، فیلتر آن‌ها باید تعویض شود. اینکه شما در چه محیطی از فیلتر استفاده می‌کنید، بسیار مهم است. به‌عنوان مثال افرادی که در معادن مشغول به‌کار هستند و از فیلترهای تنفسی استفاده می‌کنند، ماسک‌های تنفسی این افراد در معرض آلودگی‌های بیشتری قرار دارد؛ بنابراین ممکن است کارتریج فیلتر ماسک تنفسی پس از چند روز آلوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد. 
 

تنفس سخت؛ از نشانه‌های زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی
 

زمانی که گردوخاک یا سایر مواد آلوده به اسفنج‌های فیلتر تنفسی بچسبند، نفس کشیدن سخت خواهد شد. 
در این هنگام فضای کمتری برای حرکت هوا از طریق فیلتر وجود دارد و مقاومت تنفسی افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه باید بدانید که زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی فرا رسیده است. همچنین به نحوه قرار گرفتن ماسک تنفسی روی صورت دقت ویژه‌ای داشته باشید. اگر ماسک تنفسی مناسب صورت شما نباشد یا موهای سر و صورت در کار ماسک تداخل ایجاد کند، در خطر تنفس گازهای سمی قرار خواهید گرفت. 

 

استشمام بوهای شیمیایی؛ بهترین زمان تعویض فیلترهای ماسک شیمیایی
 

اگر در سلامت انواع فیلتر ماسک شیمیایی شک دارید، به‌وسیله عطر یا ادکلن سلامت فیلتر را تست کنید. به‌این‌صورت که در محیط امن و غیرکارگاهی مقداری عطر در فضا بزنید و از ماسک شیمیایی استفاده کنید. اگر بوی عطر به مشامتان رسید زمان تعویض فیلتر فرا رسیده است، در غیر این‌صورت فیلتر ماسک هیچ مشکلی ندارد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام تعویض فیلتر ماسک شیمیایی، ماسک را نیز شستشو دهید و آن را تمیز کنید. 
 

اهمیت تعویض به‌موقع فیلتر ماسک شیمیایی
 

در هنگام استفاده از ماسک شیمیایی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بدانید، زمان تعویض فیلتر ماسک شیمیایی خواهد بود. دانستن زمان تعویض فیلترهای تنفسی نکته‌ای مهم برای حداکثر ایمنی و حفاظت افراد در برابر گردوغبار و گازهای شیمیایی است. اگر در یک محیط پرگردوغبار مانند کارخانه سیمان یا حتی آزمایشگاه‌های صنعتی کار می‌کنید، لزوم استفاده از ماسک‌های تنفسی امری ضروری است. با رعایت نکاتی ایمنی کوچک در محل کار سلامتی افراد به‌خوبی تضمین خواهد شد.