اولین و مهمترین قدم در سیستم برق کشی ساختمان، انتخاب و خرید سیم و کابل برق‌کشی مناسب است. هر ساختمانی نیاز به سیم‌کشی یا کابل‌کشی دارند که اگر اصول ایمنی، در انتقال درست برق به قسمت‌های مختلف ساختمان انجام نشود و این کابل‌کشی به صورت استاندارد نباشد، ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری ایجاد کند. 
 

سیم: 
 

سیم از جنس مس یا آلومینیوم است و یک روکش عایق پلاستیکی روی آن قرار دارد. وظیفه‌ی آن انتقال جریان برق از کنتور است. به عبارتی حمل برق و جریان الکتریکی را انجام می‌دهد. اندازه‌ی سیم تعیین می‌کند که این سیم، چقدر ظرفیت حمل جریان برق را دارد. به خاطر داشته باشید که اگر سیم‌های بزرگ جریان الکتریکی بالایی داشته باشند، ممکن است باعث آسیب به لوازم برقی خانگی شوند. در نتیجه در هنگام خرید سیم و کابل برق‌کشی باید به نوع، اندازه و عایق بودن آن نهایت دقت را داشته باشید. 
 

انواع سیم از نظر ساختاری و انتخاب درست آن در هنگام خرید سیم و کابل برق کشی: 
 

سیم مفتول یا تک رشته: سیمی که از جنس مس است. پوشش عایقی دارد و اکثرا در تابلو برق‌ها استفاده می‌شود و کمتر در بخش ساختمانی کاربرد دارد. اگر شما به دنبال خرید سیم و کابل برق‌کشی برای ساختمان هستید، این نوع سیم پیشنهاد نمی‌شود. سیم‌های تک رشته‌ای راحت‌تر از طریق لوله‌ها عبور می‌کنند. 
سیم افشان یا چند رشته: جنس این نوع سیم نرم است و از تعداد زیادی سیم مسی و نازک تشکیل شده است. به دلیل انعطاف بالای آن نسبت به سیم مفتول، در سیم‌کشی ساختمان بیشترین کاربرد را دارد. به دلیل همین انعطاف و کارایی، در خرید سیم و کابل برق‌کشی، فروشنده این مدل از سیم را به خریدار توصیه میکند. 
سیم نیم افشان: این مدل سیم تقریبا مانند سیم افشان است. تنها فرق آن‌ها در تعداد رشته‌ها می‌باشد که در سیم نیم افشان این تعداد کمتر، در نتیجه انعطاف آن نیز پایین‌تر است. 
سیم رشته‌ای: این مدل از دو سیم به هم چسبیده تشکیل شده است. برقکاران برای سیم‌کشی روکار در هنگام خرید سیم و کابل برق‌کشی این مدل سیم را انتخاب کرده و از آن بیشتر استفاده می‌کنند. 

 

انواع سیم از نظر کاربرد: 
 

سیم‌های برق‌کشی: این مدل از سیم در ردیف تک رشته‌ها قرار دارند ولی به صورت سیم‌های افشان در قطرهای مختلف وجود دارند. به شکل روکار داخل دیوار گذاشته می‌شوند و برق ساختمان را تامین می‌کنند. 
سیم‌های تلفنی: این مدل از سیم‌ها بسیار نازک هستند. 
سیم‌های استاندارد: این مدل از تعداد زیادی رشته سیم‌های نازک که به هم پیچیده شده‌اند تشکیل شده است. سیم‌های استاندارد در مدت زمان بسیار زیادی استفاده می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر فلز دارند. 
کابل: چند سیم وقتی در کنار هم قرار بگیرند، کابل را تشکیل می‌دهند. جنس کابل‌ها نیز مانند سیم‌ها از مس یا آلومینیوم می‌باشد. کابل‌ها شامل دو بخش اصلی رسانا و عایق هستند. عایق‌بندی شده‌اند و از استحکام بالایی برخوردارند و از آن‌ها برای انتقال نور و جریان الکتریکی استفاده می‌کنند. 

 

انواع کابل‌ها بر اساس انتقال: 
 

انتقال الکتریسیته: این نوع کابل‌ها در چهار مدل فشار ضعیف، متوسط، قوی و فوق قوی تولید می‌شوند. از مدل ضعیف آن برای برق‌کشی ساختمان استفاده می‌کنند ولی مدل‌های دیگر آن برای بخش‌های صنعتی بیشترین کاربرد را دارند. در نتیجه برای خرید سیم و کابل برق‌کشی ساختمان، به خریدار یا مشتری مدل ضعیف آن جهت کابل‌کشی پیشنهاد می‌شود. 
انتقال سیگنال و نور: این نوع کابل، انتقال سیگنال از کابل‌های مخابراتی، شبکه و کواکسیال را برعهده دارد. (کابل کواکسیال، که به آن کابل آنتن هم می‌گویند، مسی است و به دلیل محافظی که دارد از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند). 

 

نکات و قوانین مهم در خرید سیم و کابل برق‌کشی ساختمان: 
 

در هنگام خرید سیم و کابل برق کشی نکات بسیار مهمی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد: 
باید به جنس رسانای داخلی سیم و سایز آن دقت فراوان کرد. 
سیم‌ها و کابل‌ها باید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد. 
اگر سیم و کابلی پاره شده و یا آسیب دیده باشد، باید تعویض شود. 
به برچسب روی کابل‌ها و سیم‌ها بسیار زیاد دقت کنید، زیرا روی برچسب آن‌ها تمام اطلاعات مورد نیاز مانند: تعداد سیم و کابل، سایز یا اندازه و عایق بودن آن‌ها مشخص میشود. 
سیم و کابل افق البرز گروه تولیدی بخش خصوصی است که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در زمینه تولید انواع سیم و کابل آغاز نمود. افق البرز دارای آزمایشگاه کنترل کیفیت با تجهیزات پیشرفته است و سعی دارد محصولات باکیفیت مطابق با استانداردهای جهانی ISO/IEC ۱۷۰۲۵ تولید کند که از مهم‌ترین آن می‌توان به آنالیز فیزیکی و شیمیایی، آزمون‌های R&D برای توسعه محصولات و آزمایشهای کنترل کیفیت اشاره نمود.

لینک های مرتبط:

کابل افق البرز
لیست قیمت کابل افق البرز
شرکت کابل سازی افق البرز
نمایندگی کابل افق البرز لاله زار