متریال اولیه سیم برق بسیار متنوع هستند، اما اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از: 
مس: مس رایج‌ترین ماده‌ای است که برای تولید کابل و سیم برق استفاده می‌شود، زیرا هدایت الکتریسیته بالایی دارد. همچنین قابل انعطاف و شکل‌پذیر است و در نتیجه کار با آن آسان باشد. از طرفی مس نسبتاً ارزان و فراوان است. 
آلومینیوم: آلومینیوم از مس هدایت الکتریکی کمتری دارد، اما سبک‌تر و ارزان‌تر است. اغلب در کاربردهای ولتاژ بالا استفاده می‌شود که وزن مهم است. 
فولاد: فولاد به اندازه مس یا آلومینیوم رسانا نیست، اما محکم و بادوام است. اغلب در کابل‌های زیرزمینی و سایر کاربردهایی که در معرض شرایط سخت قرار دارند استفاده می‌شود. 
پلاستیک: پلاستیک برای عایق‌بندی سیم برق استفاده می‌شود. از سیم‌ها در برابر اتصال کوتاه و سایر خطرات الکتریکی محافظت می‌کند. 
لاستیک: لاستیک نیز برای عایق‌بندی سیم برق استفاده می‌شود. انعطاف پذیرتر از پلاستیک است و می‌توان در کاربردهایی که سیم و کابل نیاز به خم شدن دارند استفاده کرد. 
مواد اولیه خاص سیم برق براساس کاربرد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کابل برق ولتاژ بالا معمولاً از مس تولید می‌شود، در حالی که کابل‌های ولتاژ پایین ممکن است از آلومینیوم یا فولاد باشند. نوع عایق نیز براساس کاربرد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کابل‌های فضای باز باید با موادی عایق‌بندی شوند که در برابر رطوبت و نور خورشید مقاوم باشند. 

مواد اولیه سیم برق از زمین استخراج می‌شود و سپس به شکلی پردازش می‌شوند که بتوان از آن‌ها برای تولید سیم استفاده کرد. سنگ معدن مس استخراج و سپس ذوب می‌شود تا مس خالص تولید شود. سنگ معدن آلومینیوم نیز استخراج و سپس پردازش می‌شود تا آلومینیوم خالص تولید شود. فولاد از سنگ آهن و سایر مواد به دست می‌آید. پلاستیک و لاستیک از محصولات نفتی تولید می‌شوند. 
پس از پردازش مواد اولیه، سپس از آن‌ها برای ساخت سیم برق استفاده می‌شود. مس یا آلومینیوم به سیم‌های نازک تبدیل می‌شود. پلاستیک یا لاستیک ذوب می‌شود و سپس در اطراف سیم‌ها برای عایق‌بندی آن‌ها اکسترود می‌شود. سپس سیم‌ها به هم بسته می‌شوند و در یک لایه محافظ قرار می‌گیرند. 

 

روش تولید انواع سیم در کارخانه کابل‌سازی مرحله به مرحله
 

تولید سیم و کابل پروسه پیچیده‌ای است که شامل تبدیل مواد خام به تجهیزات مورد نظر است. دستگاه‌هایی که در این صنعت به کار می‌روند، حکم ستون فقرات فرآیند تولید را دارند. بنابراین، درصورتی‌که ماشین آلات تولید سیم و کابل به‌طور اصولی انتخاب شوند؛ نتیجه آن کیفیت بالاتر محصولات و افزایش راندمان کار است. 

با توجه به این‌که کابل‌ها و سیم‌ها دارای اجزای مختلفی هستند، طی یک فرآیند طولانی تهیه می‌شوند. بنابراین روند حساس ساخت این تجهیزات نیازمند نظارت کارشناسان متخصص و استفاده از ماشین‌آلات مجهز به تکنولوژی روز دنیا است. این نکات دقیقاً همان مواردی هستند که کارخانجات خوش‌نام و پرآوازه به آن توجه کافی دارند. به عبارت ساده‌تر انتخاب ماشین‌آلات مناسب با کارایی بالا در به ثمر رسیدن مراحل تولید سیم و کابل که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، تاثیرگذار هستند. 
مرحله اول: نازک کاری
مرحله دوم: آنیل کاری
مرحله سوم: بهم تاباندن رشته‌های مسی
مرحله چهارم: عایق کاری
مرحله پنجم: روکش زنی کابل 
مرحله ششم: آزمون مقاومت الکتریکی هادی
مرحله هفتم: آزمون ولتاژ بالا 
مراحل تولید سیم و کابل در اکثر کارخانجات به یک صورت است. این فرآیند شامل گام‌های نازک‌کاری، آنیل، به هم تاباندن رشته‌های مسی، عایق‌کاری، زدن روکش و… می‌شود. البته در برندهای معتبر مراحل بالا توسط تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن انجام می‌گیرد. ازاین‌رو، محصولات این کارخانجات کیفیت و دوام فوق‌العاده‌ای دارند. 
شرکت سیم و کابل باختر ایرانیان از سال ۱۳۹۳ آغاز به کار کرد و کارخانه‌ی آن نیز در زمینی به مساحت ۸۲۵۰ متر مربع در شهرک صنعتی ایوانکی، واقع شده است. صنایع کابل باختر در طی کمتر از یک دهه فعالیت خود، با به‌کارگیری از نیروهای متخصص و تجهیزات به‌روز، توانسته انواع استانداردهای ایمنی و حفاظتی داخلی و خارجی را کسب کند. سیم و کابل باختر ایرانیان، علاوه بر موفقیت در بازار داخلی و داشتن نمایندگی‌های متعدد در شهرهای مختلف، در زمینه‌ی صادرات به کشورهای همسایه نیز گام‌های مهمی برداشته است و در حال حاضر محصولات آن به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان صادر می‌شوند.