سیم و کابل ساختمانی انواع زیادی دارد مانند: سیم و کابل مفتولی، آنتن، آیفون، کابل افشان و…. سیم و کابل‌های ساختمانی بر اساس خصوصیات و ویژگی‌هایشان می‌بایست در جای مناسب خود بکار روند. این نوع سیم و کابل عموماً در مکان‌هایی مثل کانال‌های بسته‌شده، لوله‌های خرطومی و در زیر ملات گچ و سیمان نصب می‌شوند. در ادامه این مبحث هر یک از انواع کابل و سیم ساختمانی را به‌اختصار شرح می‌دهیم: 
 

انواع سیم و کابل ساختمانی
 

کابل و سیم ساختمانی مفتولی
 

از این نوع سیم‌ها در بازار با عنوان «سیم‌های خشک» نیز یاد می‌شود. این نوع از رشته‌های به هم بافته شده مسی بوجود می‌آید و برای عایق کردن آن از پلیمر PVC استفاده می‌شود. از سیم‌های مفتولی در جاهایی که نیاز چندانی به انعطاف زیاد سیم نیست (مثل تابلوهای الکتریکی ساختمانی) استفاده می‌شود. همچنین از این نوع سیم‌ها می‌توان در زیر ملات گچ نیز استفاده نمود. سیم‌های مفتولی دارای ولتاژ اسمی ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت (برای سیم‌های دارای سطح مقطع ۱ الی ۷۵/۰) می‌باشد و البته سیم‌های دارای سطح مقطعی بالاتر از ۱ دارای ولتاژ اسمی ۴۵۰ الی ۷۵۰ ولت هستند. در رابطه با مقاومت الکتریکی رسانای مفتولی باید گفت که به میزانی پایین‌تر از سیم‌های افشان هستند. 

 

کابل و سیم ساختمانی افشان
 

سیم‌های افشان نیز از جمله هادی‌های ساختمانی می‌باشد که از جنس فلز مس تولید می‌شوند و دارای یک عایق مستحکم از جنس PVC هستند. از این نوع سیم برای سیم‌کشی کردن داخل وسایل برقی و همین‌طور سیستم‌های روشنایی و… استفاده می‌شود. از این نوع سیم‌ها در مکان‌های خشک، در درون لوله‌های خرطومی و همین‌طور در زیر ملات گچ و سیمان نیز بهره برداری می‌شود. البته باید بدانیم که نصب نمودن کابل افشان به شکل مستقیم بر روی سینی‌های سیم و کابل برق، مخازن و در درون کانال‌های برقی غیرمجاز است. سیم‌های افشانی که دارای سطح مقطعی بین ۵/۰ الی ۱ میلی‌متر می‌باشد دارای ولتاژ اسمی بین ۳۰۰ الی ۵۰۰ ولت هستند. 

 

کابل و سیم آیفون
 

کابل آیفون دارای انواع کابل‌های معمولی و کابل‌های فویل‌دار به مثابه قسمتی از سیستم ارتباطی داخل ساختمان از اهمیت بسیار بالایی در نظام سیم‌کشی برقی ساختمان برخوردار است. بدون شک برای انتقال صدا در آیفون معمولی و البته انتقال صدا و تصویر در آیفون‌های تصویری احتیاج به کابل‌های دقیقی داریم که از عهده این امر بربیایند. از آنجایی کیفیت سیم و کابل برای انتقال درست صدا و تصویر در سیستم آیفون بسیار حائز اهمیت است از دیرباز تاکنون انواع و اقسام سیم و کابل برای این منظور تولید شده است. 

 

کابل و سیم آنتن
 

کابل‌های آنتن جهت دریافت سیگنال و امواج توسط گیرنده‌های تلویزیونی کاربرد دارند. عموماً از کابل‌های کواکسیال برای این منظور استفاده می‌شود. این نوع کابل‌ها تشکیل‌شده از دو رسانای هم محور هستند و این نوع ساختار باعث می‌شود تا امواج با فرکانسی نسبتاً بالا به خارج از کابل منتشر نشود و باعث ایجاد اختلالات الکترومغناطیسی نیز نشود. 

ماهان کابل امیر فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۹ در زمینه تولید انواع سیم و کابل مسی آغاز کرد. هم اکنون سیم و کابل ماهان کابل امیر در زمینه تولید سیم‌های آلومینیومی و کابل‌های خودنگهدار هم خط تولید خود را راه‌اندازی کرده است. به جهت حمایت بیشتر از تولیدات ملی، اکثر تجهیزات تولید شده در این شرکت با استفاده از بهترین ماشین‌آلات داخلی تولید می‌شود و هر کجا نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر باشد از ماشین‌آلات خارجی پیشرفته هم کمک گرفته می‌شود. شرکت ماهان کابل امیر به دلیل رضایت بالای مشتریان و کیفیت مناسب محصولات تولیدی، در سال ۱۳۹۰ پروانه استاندارد را کسب نمود.