توستر برقی یا اجاق برقی یکی از ابزارهای جدید آشپزخانه‌های امروزی است که به مرور زمان جایگاه خود را در داخل منازل یا آشپزخانه‌های شرکت‌ها و اداره‌جات پیدا کرده است و از این حیث محبوبیت و مقبولیت زیادی نیز یافته است. توستر در واقع یک وسیله حرارتی است که به منظور گرم کردن سریع بعضی از انواع غذاها کاربرد دارد. این وسیله امروزه با طرح‌های بسیار شیک، مدرن، کاربری‌ها مختلف و در ابعاد متنوعی به بازار مصرف عرضه شده است. یکی از قطعات حیاتی در کارکرد توسترها المنت آن است. 

المنت در توستر نقش تامین گرمای مورد نیاز توستر را بر عهده دارد؛ قابل ذکر است که المنت توستر از نوع المنت میله‌ ای است که پرمصرف‌ترین نوع المنت در میان سایر المنت‌های دیگر در بازار است. المنت توستر اغلب به صورت دو ردیف در قسمت بالایی و پایینی کوره دستگاه قرار داده شده است؛ به این صورت که دو ردیف بالایی با هم به صورت سری متصل شده‌اند و دو ردیف پایین نیز به همین صورت به صورت سری قرار گرفته‌اند که هر کدام به صورت جداگانه به کلید چند حالته وصل می‌شوند. این المنت‌ها غالبا انتقال گرما را از طریق هدایتی و تابشی انجام می‌دهند و این انتقال گرما می‌تواند توسط مایعات، هوا، گازها و یا سطوح مختلفی انجام پذیرد. این نوع از المنت‌ها کاربری‌های گوناگونی دارند و تقریبا در اغلب صنایع؛ مورد مصارف کاربردی زیادی قرار گرفته‌اند. 

از ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

✔ کنترل پیشرفته و حرفه‌ای دما
✔ دقت بالا در دمای تنظیم شده
✔ دقت در انتقال حرارتی
✔ تحمل دمای تا ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد و چگالی دمای تا ۱۲۰ وات بر اینچ
✔ دقت عمل بالا
✔ طول عمر مفید طولانی
✔ انعطاف‌پذیری
✔ اندازه و ابعاد مناسب
✔ قابلیت ساخت سفارشی
بعد از ذکر کوتاه نقش و مزایای المنت‌های میله‌ای در توسترهای امروزی؛ در مقاله پیش‌رو قصد داریم به بررسی علت قرمز نشدن المنت توستر؛ خرابی و سوختن آن بپردازیم. 

 

علت روشن نشدن المنت توستر
 

در صورتی که متوجه شدید توستر شما به یک باره دیگر روشن نمی‌شود موارد ذیل این مقاله را بررسی کنید ممکن است هر کدام از این موارد علت قرمز نشدن المنت توستر یا روشن نشدن آن باشد؛ البته در نظر داشته باشید که پاره‌ای از این ایرادات به سادگی قابل رفع هستند و نیازی به حضور تعمیرکار متخصص توستر نخواهد بود. ولی برخی دیگر از مشکلات توستر کاملا فنی هستند و بایستی حتما یک متخصص لوازم برقی و توستر آن‌ها را بررسی کند. 
هر کدام از این ایرادات به تنهایی می‌تواند باعث خرابی دستگاه یا علت قرمز نشدن المنت توستر گردد. 
بروز ایراد در پریز برق
قطع شدگی برق محل استفاده
مشکل در سیم دو شاخه و رابط دستگاه
اشکال در فن توستر
نقص و خرابی المنت
بروز اشکالات در اتصالات داخلی خود توستر
خراب شدگی درب دستگاه

 

سوختن المنت توستر
 

المنت قطعه‌ای است که برای گرم شدن توستر در آن قرار داده شده است. در صورتی که المنت به هر دلیلی دچار خرابی یا سوختگی گردد؛ دستگاه توستر قادر به کار کردن نخواهد بود. المنت توستر اغلب به دلایلی همچون نوسانات برقی، جذب بیش از حد چربی، کیفیت پایین خود، ضربات مکانیکی، استفاده بیش از حد و نفوذ رطوبت می‌سوزد. البته لازم به ذکر است که المنت توستر به ندرت دچار سوختگی می‌گردد؛ ولی در صورت بروز این اتفاق هم لازم است بدانید که در ۹۰ درصد موارد خرابی و سوختگی؛ این المنت‌ها قابل تعمیر نیستند و بایستی که به صورت کامل تعویض شوند. لذا بایستی قبل از هر اقدامی از سوختن قطعی المنت به علت قرمز نشدن المنت توستر و یا اشکال و نقص در دیگر تجهیزات داخلی توستر مطمئن شد.

 

لینک های مرتبط:

قیمت المنت لوله ای

قیمت المنت متری