پارچه تریکو چیست؟


قبل از معرفی پارچه تریکو باید با مفهوم تار و پود پارچه آشنا شد. تار روشی است که نان را به صورت عمودی می‌بندند و پود به شکلی است که نان را به صورت افقی تا می‌کنند تا پارچه تولید شود. در پارچه تریکو، نخ را به صورت تار و حلقه می بافند و تعداد زیادی نخ در کنار هم قرار می گیرند تا پارچه تریکو را تشکیل دهند. مدل بافت دایره ای پارچه تریکو لطافت و لطافت خاصی به آن می بخشد و به همین دلیل بافت تریکو در بین خانم ها طرفداران زیادی دارد.

مهمترین کاربرد پارچه تریکو چیست؟


پارچه تریکو به دلیل داشتن بافت عمودی علاوه بر نرمی از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. انواع تریکو برای دوخت لباس ها و محصولاتی که نیاز به دوام و استحکام بالاتری دارند استفاده می شود. من می توانم از پارچه تریکو برای دوخت انواع لباس زیر، مایو، جوراب و کلاه استفاده کنم. اگر از دوستداران پارچه هستید، می توانید با استفاده از مقالات آموزش خیاطی که در سایت برای شما قرار داده ایم، مقداری تریکو تهیه کنید و به راحتی محصولات مورد نظر خود را بدوزید و تهیه کنید.

 

پارچه تریکو برای چه لباس هایی مناسب است؟


آشنایی با انواع پارچه تریکو و الیاف آن
پارچه تریکو نامی بسیار کلی و جامع بوده است و آنچه که انواع پارچه تریکو را از ترکیبی متمایز می کند، نوع الیاف پارچه تریکو است. تفاوت در نوع نخ و الیاف بر نرمی و استحکام پارچه می افزاید.

1. پارچه پلی استر; پارچه های بسیار بادوام و محکم
پلی استر موادی هستند که از روغن و مشتقات آن ساخته می شوند. پارچه تریکو پلی استر از نخ پلی استر ساخته شده و به صورت تار بافته می شود. پارچه های پلی استر معمولاً ضد آب هستند و در برابر سایش مقاوم تر هستند. رنگ و استحکام پارچه پلی استر به حدی است که از آن برای تولید کاپشن، لباس ورزشی، پالتو و بارانی استفاده می شود.

2. پارچه ملانژ; به طور گسترده در تولید لباس زنانه استفاده می شود
برای تولید پوشاک زنانه از مدل های مختلف پارچه استفاده می شود. پارچه ملانژ یکی از کاربردی ترین پارچه هاست که نسبت به سایر مدل های پارچه تریکو رسمی تر و خاص تر است. در پارچه تریکو ملانژ از نخ پنبه و پلی استر با درصدهای مشخصی استفاده می شود. این پارچه استحکام خوبی دارد و برای تولید انواع پیراهن، لباس و لباس کاربرد فراوانی دارد. اگر دوست دارید با انواع پارچه های لباس برای دوخت لباس زیبا آشنا شوید، می توانید از طریق لینک به مقاله دسترسی پیدا کنید.

3. پارچه نخی تریکو و تولید کالای خواب با کیفیت
تماس طولانی مدت پوست با مواد مصنوعی و الیاف پارچه خشن به پوست آسیب می رساند. به همین دلیل از الیاف طبیعی مانند پنبه برای تولید پارچه برای وسایل خواب مانند پتو و روتختی استفاده می شود. از انواع مختلف آن می توان به پارچه نخی یک رو، پارچه نخی دو رو و ترکیبی از پلی استر و پنبه اشاره کرد.

4. پارچه تریکو ویسکوز; پارچه های نازک با کاربردهای فراوان
خانم ها پارچه تریکو ویسکوز را زیاد دیده و استفاده کرده اند. شال های نخی و نازکی که بافت ظریفی دارند و به راحتی نخ می شوند از ویسکوز تهیه می شوند. به دلیل استحکام کم الیاف طبیعی پارچه ویسکوز، از ترکیب نخ لاکرا با آن برای افزایش استحکام و دوام پارچه ویسکوز تریکو استفاده می شود.

5. پارچه تریکو لاکرا; پارچه های خاص و بسیار کاربردی
پارچه لاکرا نیز از مواد مصنوعی ساخته شده و دارای جنس مقاوم و محکمی است. پارچه تریکو لاکرا به دلیل خاصیت کشسانی که دارد برای تولید شلوار جین، مانتو زنانه، لباس فرم مدارس و لباس ورزشی محبوبیت و استفاده زیادی پیدا کرده است. ساق لاکرا تا 5 بار باز می شود و پس از شستشو به حالت اولیه باز می گردد. از پارچه لاکرا می توان برای دوخت حاشیه، زیر دکمه انواع مانتو زنانه و لباس فرم مدرسه استفاده کرد.

6. پارچه تریکو جودون; پارچه های خاص با بافتی خاص
پارچه های جودون با بافت لوزی در لباس های مردانه و زنانه با بافت های خاص و لباس های زمستانی دیده می شود. پارچه جودون از ترکیب پنبه و سایر الیاف تهیه می شود و هر چه الیاف مصنوعی بیشتر باشد کیفیت و دوام پارچه بالاتر است.