انواع تابلو برق

تابلوها را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد مانند: محل نصب، نوع قرارگیری، نوع ساختار، نوع جنس محفظه، اساس نوع ولتاژ، کاربرد.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس نوع محل نصب

اصولا تابلو برق صنعتی بر اساس محیط نصب در دو نوع زیر عرضه می شوند:

  • تابلو برق محیط بسته

این نوع که در مکان های مسقف مثل سوله ها، انبارها، سالن ها، کارگاه ها و غیره نصب می شوند که دارای تقسیم بندی دیواری و ایستاده هستند.

  • تابلو برق محیط باز

از نوع بیرونی با توجه به ساختار آن، برای محیط های باز استفاده می شود. تابلو برق بیرونی و داخلی ویژگی ها و استانداردهای یکسانی دارد که نوع بیرونی علاوه بر آن ویژگی ها، می تواند در برابر عوامل جوی نیز از تجهیزات مراقبت کند، زیرا درجه حفاظت (IP) آنها بالاتر می باشد.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس نوع قرارگیری در محل

می توان تابلوها را با توجه به نوع قرارگیری در محل به دسته بندی های مختلف تقسیم کرد که عبارتند از: ایستاده، ایستاده چند منظوره، مدولار، دیواری، رک یا قفسه ای، سویینگ.

  • تابلو برق ایستاده

از دسته تابلوهای فیکس و به صورت ایستاده می باشد، یعنی نیاز ندارد به جای دیگری پیچ شوند یا به جایی مثل دیوار یا قفسه ای تکیه داده شوند.

  • تابلو برق چند منظوره

از دسته تابلوهای فیکس است این تابلوها مانند تابلوهای ایستاده معمولی نیازی به مهار شدن توسط وسیله ای دیگری را ندارد ولی با این تفاوت که می تواند تجهیزات الکتریکی و غیره را در خود جای دهد.

  • تابلو برق مدولار

این تابلوها را می توان یکی از انواع پیشرفته تابلوهای ایستاده (فیکس) دانست که در آن ورقه های فلزی قسمت تامین کننده منبع تغذیه (فیدر: در دسته هادی های الکتریکی قرار می گیرد.) را از فیدر بالایی و پایینی جدا می کنند. برای دسترسی به سر کابل هم دو راهکار وجود دارد، دسترسی از جلو و دسترسی از پشت.

  • تابلو برق دیواری

این تابلوها دارای دو دسته توکار، که در داخل دیوار نصب می شود، و روکار که بر روی سطح دیوار می توان آنها را نصب کرد.

  • تابلو برق رک یا قفسه ای

تابلوهای رک جزو دسته تابلوهای فیکس هستند که این تابلوها به شکلی تقسیم بندی شده اند که هر یک از تجهیزات اعم از محفظه های کنترل و مخابراتی و غیره روی آنها نصب می شوند.

  • تابلو برق Swing

یکی از انواع تابلوهای رک و همچنین در دسته بندی تابلوهای فیکس قرار می گیرد و مدلی گران قیمت محسوب می شود، اما یکی از ویژگی های آن این است که درب متحرک شیشه ای آن این امکان را می دهد تا به تجهیزات از پشت تابلو هم دسترسی داشت.